Дослідники на півночі Франції досліджували скелю бронзового віку та її таємничі позначки в надії, що вона вкаже на подібні стародавні відкриття. Це може звучати як щось із сюжету Індіани Джонса, але ця стародавня плита може виявитися справжньою «картою скарбів».

Камінь, відомий як плита Сен-Белек, був спочатку виявлений у 1900 році місцевими археологами під час розкопок на доісторичному місці у Фіністері, Франція. Однак потім плита зникла більш ніж на століття і не була знову відкрита до 2014 року.

Плита містить різноманітні незвичайні гравюри, які, на думку археологів, відображають особливості річки Одет та її долини. Згідно з їхніми оцінками, маркування на 80 відсотків схоже на територію навколо 29-кілометрової ділянки Одет. Таким чином, у 2021 році плита Сен-Белек була визнана найстарішою 3D-картою Європи.

Відтоді археологи намагалися розшифрувати її картографічні позначки, щоб знайти інші місця та пам’ятники бронзового віку.

«Використання карти, щоб спробувати знайти археологічні пам’ятки, є чудовим підходом. Ми ніколи не працюємо так», — сказав у заяві Іван Пайллер, професор Університету Західної Бретані.

У наші дні археологи, як правило, покладаються на складне радіолокаційне обладнання та аерофотознімки, щоб знайти потенційні цікаві місця. Крім того, мінлива сила удачі також відіграє важливу роль у відкритті, особливо коли йдеться про пошук археологічних пам’яток у містах, коли будуються нові фундаменти. Але плита Saint-Bélec пропонує щось інше.

«Це карта скарбів», — сказав Пейлер.

Проте Пейлер і його колеги лише на початку пошуку скарбів. Незважаючи на специфіку, команді потрібно буде обстежити всю територію, позначену на плиті, а потім порівняти результати з розміткою. Цілком можливо, що весь процес може тривати 15 років.

Коли плиту Сен-Белек було вперше виявлено, археологи не дуже розуміли її значення. Однак експерти, які оцінювали її після повторного відкриття в 2014 році, відразу визнали її потенціал.

«Було кілька вигравіруваних символів, які одразу набули сенсу», — сказав Пайлер.

У грубих нерівностях і лініях команда могла побачити річки та гори Рудуалека, який є частиною регіону Бретань, приблизно за 500 кілометрів від Парижа.

Плита також містить невеликі ямчасті западини, які можуть вказувати на кургани, житла чи інші геологічні відкладення. Якщо ці місця вдасться знайти, то вони можуть призвести до потоку цінних археологічних відкриттів.

Тим часом Пейлер і його колеги повернулися на місце, де спочатку було виявлено камінь. Вони вже знайшли інші шматки плити, які відкололися в якийсь момент у далекому минулому. Цілком ймовірно, що їх відламали та використали як стіну гробниці, що може продемонструвати зміну місцевої динаміки влади в сучасних поселеннях бронзового віку.

«Плита з гравіюванням більше не мала сенсу і була приречена на розбиття та використання як будівельний матеріал», — додав Клемент Ніколя з Французького національного центру науково-дослідних інститутів (CNRS).