Неділя, 7 Липня

Китайські вчені оголосили про успішне клонування першої здорової макаки-резуса, дворічної дівчинки на ім’я Ретро, ​​змінивши процес, у результаті якого було створено вівцю Доллі.

Клонувати приматів виявилося особливо важко, і вчені подолали роки невдач, замінивши клоновані клітини, які згодом стали плацентою, клітинами нормального ембріона.

Вони сподіваються, що їх новий метод призведе до створення ідентичних макак, на яких можна буде проводити експерименти з медичною метою.

Однак сторонні дослідники попередили, що рівень успіху нового методу ще дуже низький, а також порушують звичайні етичні питання, пов’язані з клонуванням.

З часу історичного клонування вівці Доллі з використанням методу перенесення ядра соматичної клітини (SCNT) у 1996 році за допомогою цього процесу було створено понад 20 різних тварин, включаючи собак, кішок, свиней та велику рогату худобу.

Однак лише через два десятиліття вченим вдалося клонувати перших приматів за допомогою SCNT.

Пара ідентичних макак-крабоєдів на ім’я Хуа Хуа та Чжун Чжун була створена за допомогою SCNT у 2018 році дослідниками з Інституту нейронаук Китайської академії наук у Шанхаї. Але цей прорив, очолюваний Цян Суном з інституту, призвів до народження живого дитинчати менш ніж у двох відсотках спроб.

Цян також був старшим автором нового дослідження, опублікованого у журналі Nature Communications.

Він розповів, що команда ретельно дослідила, чому попередні спроби клонувати макаку-резуса (Macaca mulatta) зазнали невдачі.

У ранній спробі одна мавпа з 35 імплантованих ембріонів народилася живою, але померла менш ніж за день.

Цян сказав, що одна з «основних проблем» полягала в тому, що плаценти клонованих ембріонів демонстрували аномалії, порівняно з плацентами, отриманими при екстракорпоральному заплідненні.

Вчені сподіваються, що їх новий метод призведе до створення ідентичних макак-резусів, на яких можна буде ставити експерименти з медичною метою.

Тому дослідники замінили клітини, які пізніше стануть плацентою, які називаються трофобластами, клітинами здорового неклонованого ембріона. Клітини трофобласта забезпечують поживними речовинами ембріон, що росте, і перетворюються на плаценту, яка забезпечує плід киснем та іншою життєво необхідною допомогою.

За словами Цяна, цей метод значно підвищив рівень успіху клонування за допомогою SCNT і привів до народження Retro.

При цьому Цян підкреслив, що клонування людини «неприйнятне» за жодних обставин.

Для процедури SCNT вчені видаляють ядро ​​зі здорової яйцеклітини, а потім замінюють його іншим ядром іншого типу клітин організму. Таким чином, ембріон виростає в ту ж істоту, яка пожертвувала заміщувальне ядро.

Макака-резус на ім’я Тетра була клонована в 1999 з використанням іншого методу, званого розщепленням ембріона. Але цей простіший метод дозволяє створити одночасно лише чотири клони.

Вчені зосередили увагу на SCNT частково тому, що з його допомогою можна створити набагато більше клонів з метою створення ідентичних мавп вивчення низки захворювань, а також для тестування ліків.