Астрономи за допомогою космічного телескопа Джеймса Вебба підтвердили, що надмасивні чорні діри можуть позбавляти свої галактики газу, необхідного для формування нових зірок. Команда дослідників, яку очолюють науковці з Кембриджського університету, спостерігала за масивною галактикою GS-10578 (названою “Галактикою Пабло”) у ранньому Всесвіті, приблизно через два мільярди років після Великого вибуху. Як і більшість великих галактик, ця має надмасивну чорну діру в центрі, однак вона майже перестала формувати нові зірки, фактично “вмираючи”.

“Ми вже знали, що ця галактика перебуває у стані згасання, вона не утворює зірок так інтенсивно, як могла б, і ми підозрювали, що чорна діра може бути причиною цього процесу”, – розповідає доктор Франческо Д’Еудженіо з Кавлівського інституту космології Кембриджського університету. “Але до Вебба ми не мали достатньо даних, щоб підтвердити цей зв’язок”.

Галактика, яка вважається “мертвою”, є масивною для такого раннього періоду у Всесвіті — її маса становить приблизно 200 мільярдів сонячних мас, причому більшість зірок сформувалися між 12,5 і 11,5 мільярдів років тому.

За допомогою телескопа Вебба дослідники виявили, що галактика викидає великі об’єми газу зі швидкістю близько 1000 км/с, достатньо швидко, щоб уникнути її гравітаційного впливу. Ці потужні вітри утворюються через активність чорної діри, яка буквально виштовхує газ з галактики.

Раніше передбачалося, що надмасивні чорні діри можуть зупиняти процес утворення зірок у галактиках, але не було можливості безпосередньо спостерігати цей процес. Зараз, завдяки чутливості Вебба, вдалося підтвердити, що чорна діра видаляє масивні хмари холодного газу, що не випромінюють світло, але блокують його, коли проходять перед галактикою.

Це відкриття стало важливим кроком вперед у розумінні того, як чорні діри впливають на еволюцію галактик у ранньому Всесвіті.