Понеділок, 8 Липня

У 2020 році група астрономів відкрила виняткове явище у віддаленій галактиці, розташованій на відстані мільярда світлових років від Землі. Надмасивна чорна діра, яка зазвичай залишалася спокійною, раптово випустила масивний спалах світла, відомий як AT2020ocn. Астрономи з’ясували, що причиною цього явища стало приливне руйнування — процес, під час якого чорна діра розриває зірку, що наблизилася до неї занадто близько.

Цей випадок приливного руйнування створив диск з уламків зірки, який обертався навколо чорної діри. Цей диск міг бути спотворено у відповідь на обертання самої чорної діри, що викликало його прецесію, схожу на поведінку гіроскопу, який намагається вирівнятися.

Швидкість обертання чорної діри, яку було обчислено за цими коливаннями диска, залежить від її маси, яка становить приблизно 2,5 мільйони сонячних мас. Науковці використали дані від обсерваторій, що моніторять раптові космічні явища, щоб спостерігати за цією подією достатньо довго та зібрати необхідні дані.

Це перший випадок, коли вчені змогли розрахувати швидкість обертання чорної діри на основі її коливаючого акреційного диска, що дало нам новий інструмент для розуміння найдивніших, найщільніших відомих об’єктів у Всесвіті.

Як швидко він обертався? Менше 25 відсотків швидкості світла. Це досить повільно для чорної діри. Саме по собі це не дуже корисне число, але наслідки можливості знайти його взагалі досить захоплюючі.

«Вивчаючи кілька систем у найближчі роки за допомогою цього методу, — каже Пашам , — астрономи зможуть оцінити загальний розподіл обертів чорних дір і зрозуміти давнє питання про те, як вони еволюціонують з часом».

Це спостереження не тільки збільшує наше розуміння індивідуальних чорних дір, але й відкриває перспективи для майбутніх досліджень. За допомогою обсерваторій, таких як майбутня обсерваторія Рубіна, вчені зможуть систематично відстежувати приливні зриви, щоб вивчати обертання чорних дір на великому масштабі та їхній вплив на еволюцію всесвіту.

Це дослідження було опубліковано в журналі Nature і відіграє ключову роль у вивченні гравітаційних динамік у космосі.