Астронавти, які перебувають у космосі, стикаються з багатьма викликами, і один з них – це зміна сприйняття смаку їжі. Це явище може призвести до зниження апетиту та недостатнього харчування, що є серйозною проблемою для довготривалих космічних місій.

Нове дослідження проливає світло на причини

Вчені з Австралії та Нідерландів провели дослідження, щоб з’ясувати, чому їжа в космосі здається несмачною. Раніше вважалося, що це пов’язано зі зміною розподілу рідин в організмі в умовах невагомості. Однак, деякі астронавти повідомляли про проблеми зі смаком навіть після адаптації до нового середовища.

Нове дослідження зосередилося на впливі оточення та психологічного стану на сприйняття ароматів, які відіграють ключову роль у формуванні смакових відчуттів.

Віртуальна реальність імітує космос

Учасники дослідження були поміщені у віртуальну реальність, що імітує умови на Міжнародній космічній станції (МКС). Вони оцінювали інтенсивність різних запахів (ванілі, мигдалю та лимона) у звичайній кімнаті та у віртуальному середовищі МКС.

Середовище віртуальної реальності для оцінки запаху, створене для моделювання досвіду перебування на МКС. (Loke та ін., Міжнародний журнал харчових наук + технології, 2024)

Результати дослідження

Виявилося, що запахи ванілі та мигдалю сприймалися як більш інтенсивні у віртуальному середовищі МКС, тоді як запах лимона залишався незмінним. Вчені припускають, що це пов’язано з наявністю бензальдегіду – ароматичної сполуки, що міститься у ванілі та мигдалі, але відсутня у лимоні.

Дослідження підтверджує гіпотезу про те, що сприйняття запаху залежить від контексту, і що деякі аромати можуть змінюватися в умовах ізоляції та стресу, характерних для космічних місій.

Це відкриття може допомогти в розробці спеціального харчування для астронавтів, яке буде більш привабливим та смачним навіть у незвичайних умовах космосу. Вчені планують продовжити дослідження, щоб виявити інші фактори, що впливають на сприйняття смаку в космосі, та знайти способи покращити харчування космонавтів під час довготривалих місій.