Вперше вчені застосували концепцію еволюційних пасток до суспільства в цілому. Вони виявили, що людство ризикує застрягти в 14 еволюційних глухих кутах, починаючи від переломних моментів глобального клімату і закінчуючи неузгодженим штучним інтелектом, хімічним забрудненням і зростанням інфекційних захворювань, що прискорюється.

Еволюція людства була історією надзвичайного успіху. Але антропоцен — передбачувана геологічна епоха, створена людьми, демонструє дедалі більше тріщин. Численні глобальні кризи, такі як пандемія COVID-19, зміна клімату, відсутність продовольчої безпеки, фінансові кризи та конфлікти, почали виникати одночасно, що вчені називають полікризою.

«Люди як вид неймовірно винахідливі. Ми здатні до інновацій, адаптації до багатьох обставин і можемо співпрацювати в надзвичайно великих масштабах. Але ці можливості мають ненавмисні наслідки. Простіше кажучи, можна сказати, що людський вид був надто успішним і, в певному сенсі, надто розумним для свого майбутнього блага», — каже Петер Сегаард Йоргенсен зі Стокгольмського університету.

Він є провідним автором нового дослідження, опублікованого в журналі Philosophical Transactions of the Royal Society B. Дослідження збирає інформацію з широкого спектру різних наукових дисциплін у галузі природничих, соціальних та гуманітарних наук, щоб зрозуміти, як розвивався антропоцен і як глобальна стійкість може розвиватися у майбутньому.

Нове дослідження показує, як людство може застрягти в «еволюційних пастках» — глухих кутах, що виникають в результаті успішних інновацій. У ході першої аналітичної роботи вони виділили 14 з них, включаючи спрощення сільського господарства, економічне зростання, яке не приносить користі ні людям, ні довкіллю, нестабільності глобальної співпраці, переломним моментам клімату та штучному інтелекту.

«Еволюційні пастки – добре відома концепція у світі тварин. Так само, як багатьох комах приваблює світло (еволюційний рефлекс, який може призвести до їхньої загибелі в сучасному світі), людство ризикує відреагувати на нові явища шкідливими способами», – пояснює Петер Сьоґард Йоргенсен.

Спрощення сільськогосподарських систем є прикладом такої пастки. Використання декількох високопродуктивних культур, таких як пшениця, рис, кукурудза та соя, призвело до того, що за останнє століття кількість калорій, що виробляються, різко зросла. Але це також означало, що продовольча система стала дуже вразливою до змін навколишнього середовища, таких як екстремальні погодні умови чи нові хвороби.

З 14 еволюційних пасток 12 перебувають у розвиненому стані, а це означає, що людство перебуває на межі застрягання настільки, що вибратися з нього стає дуже важко. Більше того, у 10 із 14 країн суспільства продовжують рухатися у неправильному напрямку.

Викликає на сполох той факт, що ці еволюційні пастки мають тенденцію посилювати один одного. Якщо суспільства застрягли в одному глухому куті, вони з більшою ймовірністю застрянуть і в інших. Два глухі кути, які нині менш розвинені, — це автономія технологій (ШІ та робототехніка) та втрата соціального капіталу через цифровізацію.

У новому дослідженні також розглядається, чому суспільству так важко вибратися з цих пасток.

«Еволюційні сили, які створили антропоцен, погано працюють на глобальному рівні. У сьогоднішніх глобальних системах соціальні та екологічні проблеми зростають у місцях, які здаються далекими від суспільств, які могли б їх запобігти. Крім того, їх вирішення часто потребує глобальної співпраці на глобальному рівні. масштаб, з яким багато еволюційних сил часто не збігаються», — каже співавтор Лан Ван-Ерландссон зі Стокгольмського університету та Шведської королівської академії наук.

Не означає, що людство приречене на провал, стверджують дослідники. Але ми маємо розпочати активно трансформувати наші суспільства. До цього часу антропоцен значною мірою був несвідомим побічним продуктом інших еволюційних процесів.

«Настав час людям усвідомити нову реальність та колективно рухатися туди, куди ми як вид хочемо. Ми маємо можливість зробити це, і ми вже бачимо ознаки таких рухів. Наша креативність та наша здатність до інновацій та співпраці забезпечити нас ідеальними інструментами для активного проектування нашого майбутнього. Ми можемо вийти з глухого кута і вести справи як завжди, але для цього ми повинні розвивати здатність колективної людської діяльності та створювати умови, в яких вона може процвітати» , – пояснює Йоргенсен.

Він продовжує: «Дуже проста річ, яку може зробити кожен, — це більше займатися природою та суспільством, одночасно дізнаючись як про позитивні, так і негативні глобальні наслідки наших власних дій на місцевому рівні. Немає нічого кращого, ніж наражати себе на те, що потребує захисту».