Близько 4 мільярдів років тому гігантський астероїд врізався у найбільший супутник Юпітера — Ганімед. Це зіткнення, як тепер з’ясувалося, мало катастрофічні наслідки для супутника, змістивши його вісь обертання. Нещодавні дослідження, проведені планетологом Хіратом Наоюкі з Університету Кобе, підтвердили, що цей астероїд був приблизно в 20 разів більшим за той, що знищив динозаврів на Землі. Це одне з найпотужніших зіткнень у Сонячній системі, сліди якого ми можемо спостерігати і сьогодні.

Ганімед: найбільший супутник з прихованими таємницями

Ганімед є найбільшим супутником у Сонячній системі, перевершуючи за розмірами навіть планету Меркурій. Він цікавий науковцям не лише через свої значні розміри, але й через наявність рідких водних океанів під товстою крижаною поверхнею. Як і Місяць Землі, Ганімед припливно заблокований, що означає, що одна його сторона завжди звернена до Юпітера. Цей супутник має поверхню, вкриту борознами, які утворюють концентричні кола навколо одного місця, що стало ключовим для розуміння масштабів давнього зіткнення.

Відкриття 1980-х і нові дослідження

Вже у 1980-х роках дослідники припустили, що ці борозни на Ганімеді могли бути результатом великої ударної події. Однак тоді не було зрозуміло, наскільки значним було це зіткнення і які наслідки воно мало для супутника. Хірата Наоюкі, аналізуючи дані про Ганімед, зрозумів, що ймовірне місце удару знаходиться майже точно на далекому від Юпітера меридіані, що могло спричинити зміну осі обертання супутника. Подібне явище було спостережено на Плутоні, що дозволило досліднику зробити припущення про схожі процеси на Ганімеді.

Ще в 1980-х роках дослідники виявили великі борозни, які утворюють концентричні кола навколо однієї певної точки на поверхні Ганімеда

Моделювання удару: масштаб катастрофи

У своїй статті, опублікованій у журналі Scientific Reports, Хірата розкриває деталі цього вражаючого зіткнення. За його розрахунками, астероїд, який врізався у Ганімед, мав діаметр близько 300 кілометрів, що приблизно в 20 разів більше за астероїд, що знищив динозаврів 65 мільйонів років тому. Удар створив тимчасовий кратер діаметром від 1400 до 1600 кілометрів, що значно змінило розподіл маси на супутнику і призвело до переорієнтації його осі обертання.

Наслідки для Ганімеда та нові дослідження

Це грандіозне зіткнення не могло не вплинути на ранню еволюцію Ганімеда. Зміна осі обертання, викликана ударом, вплинула на термічні та структурні характеристики внутрішньої частини супутника. Хірата планує продовжити дослідження, щоб краще зрозуміти, як цей удар вплинув на подальший розвиток Ганімеда та інших крижаних місяців Юпітера.

Удар астероїда був настільки сильним, що він повністю змістив вісь Ганімеда, за словами дослідників з Університету Кобе (враження художника)

Ганімед, який вже давно цікавить вчених через можливу наявність підземних океанів, стане кінцевим пунктом призначення космічного зонда JUICE Європейського космічного агентства (ЕКА). Якщо все піде за планом, космічний апарат вийде на орбіту навколо Ганімеда у 2034 році і проведе шість місяців, здійснюючи детальні спостереження. Це дасть вченим можливість отримати нові дані, які допоможуть розкрити таємниці цього унікального супутника.

Зіткнення гігантського астероїда з Ганімедом стало однією з найбільших катастроф у Сонячній системі, наслідки якої ми можемо спостерігати і сьогодні. Нові дослідження відкривають перед нами картини давніх подій, що сформували нинішній вигляд і еволюцію цього найбільшого супутника Юпітера. Ганімед, зі своїми прихованими під крижаною поверхнею океанами та унікальною історією, залишається об’єктом пильної уваги науковців, і майбутні місії обіцяють розкрити ще більше таємниць цього загадкового світу.