Нове дослідження показало, що грунт навколо супервулкана, що пробуджується, піднявся на 20 метрів перед його попереднім виверженням.

У 1538 році ґрунт під Кампі Флегрей, поблизу Неаполя (Італія), сильно розбухнув, а потім вибухнув, поховавши село Тріперголе римської доби під потоком каламутного попелу та лави.

У зв’язку з тим, що вулкан знову демонструє ознаки неспокою, вчені, які провели нове дослідження, прагнули краще зрозуміти, що сталося під час останнього історичного виверження вулкана. Вони опублікували свої висновки в журналі Geophysical Research Letters.

«Сьогодні деформації ґрунту, пов’язані з вулканічною діяльністю, відстежуються як за допомогою супутників, так і за допомогою мереж виявлення, встановлених на землі», — сказала провідний автор Еліза Трасатті, науковий співробітник Національного інституту геофізики та вулканології в Італії. «Однак ми все ще дуже мало знаємо про поведінку вулканів та їх виверження, які мали місце в минулому, до настання інструментальної ери».

Campi Flegrei — що означає «палаючі поля» або «вогняні поля» — це розгалужена, здебільшого прихована мережа з 24 кратерів і будівель, які простягаються від величезної кальдери навпроти гори Везувій на західному краю Неаполя до сусідньої затоки Поццуолі.

Понад 1,5 мільйона людей живуть над величезним підземним вулканічним комплексом, а півмільйона людей мають свої будинки всередині його 11-кілометрової кальдери, яка утворилася після величезного виверження 39 000 років тому.

Вулкан веде себе неспокійно з середини 20 століття зі спалахами підвищеної активності в 1950-х, 1970-х і 1980-х роках. У 2005 році почався черговий період заворушень, що тривають досі. Відтоді земля під Поццуолі, містом, розташованим на даху вулкана, щороку піднімалася на 10 сантиметрів, загалом додавши 4 метри з 1950-х років.

Кампі-Флегрей також відчуває постійні невеликі землетруси. У квітні було зафіксовано понад 600 землетрусів, що перевищує найбільшу місячну кількість, яку коли-небудь реєстрували в регіоні.

Щоб краще зрозуміти нинішній гуркіт вулкана, вчені звернулися до його минулого; введення даних із геологічних, археологічних та історичних джерел у математичну модель, яка оцінювала потоки магми під поверхнею Кампі Флегрі.

«Виявилося, що виверженню передувала інтенсивна деформація ґрунту, яка спочатку торкнулася району Поццуолі, потім локалізувалася в районі майбутнього виверження, досягнувши висоти 20 метрів», — сказав Трасатті.

Вулканічний газ просочився в кору глибоко під поверхнею Кампі Флегрі, спричинивши її розтягування, деформацію та ковзання, викликаючи землетруси. За словами дослідників, коли накопичилося достатньо газу, кора розірвалася, посилаючи стовп магми з глибини 6,4 км на поверхню.

Виверження супроводжувалося періодом опускання ґрунту та повторного підйому, перш ніж вулкан нарешті затих до 20-го століття.

Якби Кампі Флегрей відтворив своє найбільше відоме виверження 39 000 років тому, воно могло б відправити розплавлені породи та вулканічні гази високо в стратосферу, викликати цунамі висотою 33,5 метра і поширити шлейф сірки та токсичного попелу, який міг би занурити Землю в глобальну зиму протягом багатьох років — вбиваючи врожаї та викликаючи масове вимирання.

Проте дослідники виявили, що вибухи з Кампі Флегрей не завжди повинні бути такими катастрофічними. Лише одна сота магми, яка накопичилася всередині вулкана до виверження 1538 року, вирвалася на поверхню; це означає, що виверження можуть легко припинитися без того, щоб вулкан використав свою повну руйнівну силу.