Близько 37 000 років тому неандертальці мешкали у невеликих групах на території, що сьогодні є південною Іспанією. Їх життя, ймовірно, було різко змінене внаслідок виверження вулкану Флегрейські поля в Італії кілька тисяч років до цього, коли потужний вибух вплинув на харчові ланцюги по всьому Середземноморському регіону.

Неандертальці продовжували вести повсякденний спосіб життя: створювали кам’яні інструменти, полювали на птахів, збирали гриби, гравірували символи на скелях та виготовляли прикраси з пір’я і черепашок. Вони, можливо, ніколи не здогадувалися, що є одними з останніх представників свого виду.

Реконструкція поховання неандертальця, виявленого на початку 20-го століття в Ла Шапель-о-Сен, Франція. Знайдений там скелет, що мав деформований хребет, надихнув на раннє зображення неандертальців як “грубіянських істот, що ходять на кісточках рук”. (Фото: DEA / A. DAGLI ORTI/De Agostini через Getty Images)

Історія вимирання: процес із глибокими коренями

Історія вимирання неандертальців почалася за десятки тисяч років до того. Популяції неандертальців поступово ставали ізольованими та розпорошеними, що врешті призвело до їхнього зникнення приблизно 34 000 років тому.

Археологи довго дискутували над питанням, чи стало зіткнення з сучасними людьми однією з основних причин їхнього зникнення. Можливо, неандертальці загинули внаслідок конфліктів або хвороб, які принесли Homo sapiens, або через конкуренцію за ресурси.

Археологи колись вважали, що війни або конфлікти між сучасними людьми та неандертальцями сприяли вимиранню наших найближчих людських предків. Є деякі докази того, що неандертальці ставали жертвами міжособистісного насильства. Наприклад, у неандертальському черепі, знайденому в Сен-Сезарі, Франція, було виявлено перелом, спричинений гострим предметом. Однак немає доказів того, що цей удар нанесли сучасні люди, або що вони взагалі мешкали в тій самій печері. (Фото: Raphael GAILLARDE/Gamma-Rapho через Getty Images)

Неоднозначна картина: що спричинило зникнення неандертальців?

Багаторічні дослідження вказують на те, що це була комбінація факторів: конкуренція між групами неандертальців, інбридинг та взаємодія з Homo sapiens. На основі археологічних знахідок встановлено, що неандертальці жили поруч із сучасними людьми протягом декількох тисяч років. Цей період збігається з останніми моментами існування неандертальців, і деякі вчені вважають, що Homo sapiens міг вплинути на їх вимирання.

Генетичні причини та внутрішні проблеми неандертальців

Генетичні дослідження показують, що неандертальці мали низьку генетичну різноманітність, що, ймовірно, зробило їх вразливими до змін навколишнього середовища. Їхні невеликі ізольовані групи спричиняли інбридинг, що могло вплинути на здоров’я нащадків.

Також дослідники виявили мутації в генах неандертальців, які, ймовірно, знижували їхню здатність виживати. Зниження народжуваності або збільшення смертності серед дітей могло сприяти зникненню неандертальців, що підсилювалося швидким поширенням Homo sapiens по Європі.

Конкуренція за ресурси та культурні відмінності

Збільшення популяції Homo sapiens і вдосконалення їх технологій, таких як створення далекобійної зброї, могли дати їм перевагу в конкуренції за ресурси. Хоча неандертальці також були розумними і створювали складні інструменти, їхні менші й більш ізольовані групи могли програвати у змаганні за ресурси.

Змішування двох видів

Одним із ключових відкриттів стало виявлення факту, що неандертальці та Homo sapiens регулярно схрещувалися. Це підтверджується наявністю генетичних слідів неандертальців у сучасних людей. Проте вчені не знаходять прямих доказів того, що неандертальці і сучасні люди жили разом тривалий час. Це означає, що зникнення неандертальців, ймовірно, було результатом поступового змішування двох видів, а не прямого зіткнення.

Висновок: складний і неоднозначний процес

Зникнення неандертальців — це багатофакторний процес, в якому поєдналися конкуренція за ресурси, внутрішні генетичні проблеми, взаємодія з Homo sapiens і зміна навколишнього середовища. Жодна з цих причин не може пояснити вимирання неандертальців повністю, оскільки їхній кінець був різним у різних регіонах. Це робить їхню історію складною і багатогранною, залишаючи місце для подальших досліджень і дискусій серед учених.