Космічний телескоп «Джеймс Вебб» (JWST) виявив перші сліди так званих небесних монстрів, які були в 10 000 разів більшими за Сонце. Вони утворилися лише через 440 мільйонів років після Великого вибуху. Дослідження про це опубліковано у журналі Astronomy and Astrophysics.

Хімічні сліди цих гігантів, що існували на зорі часів, знайшлися всередині кульових скупчень, що складаються з десятків тисяч і мільйонів щільно запакованих небесних тіл. Усього існує близько 180 таких утворень. Таємничим чином деякі з їхніх зірок мають різні пропорції елементів (кисню, азоту, натрію та алюмінію), незважаючи на те, що 13,4 мільярда років тому вони сформувалися приблизно в один і той же час і з тих самих газових і пилових хмар.

Таку різноманітність у структурі можна пояснити лише існуванням у них надмасивних зірок — космічних гігантів, народжених у більш щільних умовах раннього Всесвіту. Вчені вважають, що вони спалювали своє «паливо» за високих температур, виробляючи важкі елементи і «забруднюючи» ними молодші зірки.

Оскільки такі великі та гарячі (полахали при температурі 75 мільйонів градусів за Цельсієм) зірки вимирають найшвидше, вони давно загинули та зникли. Тому виявити сліди їхнього існування вкрай важко.

“Кульовим скупченням від 10 до 13 мільярдів років, тоді як максимальна тривалість життя суперзірок становить два мільйони років. Від них залишилися лише непрямі сліди”, – сказав Марк Гілес, професор астрофізики в Університеті Барселони (Іспанія).

Щоб виявити хімічні залишки древніх монстрів, дослідники направили інфрачервону камеру “Джеймса Вебба” на галактику GN-z11, яка вважається найдавнішою з відомих науці і знаходиться на відстані 13,3 мільярда світлових років від Землі. Як виявилося, її зірки не лише щільно упаковані, а й оточені високим рівнем азоту.

Сильну присутність азоту можна пояснити лише згорянням водню за надзвичайно високих температур, яких могли досягати лише надмасивні зірки.

Тепер вчені хочуть вивчити інші кульові скупчення, щоб підтвердити свої висновки та отримати нову інформацію про походження Всесвіту.