П’ятниця, 20 Вересня

Лютий морський звір, який жив 80 мільйонів років тому, був виявлений палеонтологами. Новий вид водної ящірки, який характеризується своїми «сердитими бровами» та гігантськими розмірами, вдало назвали на честь морської змії зі скандинавської міфології Йормунгандр і крихітного міста в Північній Дакоті, де було знайдено скам’янілість, під назвою Валгалла.

Jormungandr walhallaensisмозазавр, велика група вимерлих рептилій, які панували в океанах приблизно від 82 до 66 мільйонів років тому.

Судячи з форми та розміру скам’янілих останків, дослідники оцінюють його довжину від морди до хвоста близько 7 метрів, що можна порівняти з розміром самця косатки. На ньому були «сердиті брови», викликані кістковим хребтом на черепі, а також відносно товстий хвіст.

Штриховий малюнок черепа J. walhallaensis. Автор зображення: © Генрі Шарп

«Якби ви одягли ласти на дракона Комодо і зробили його дуже великим, він би виглядав приблизно так», — сказала Амелія Цітлоу, провідний автор дослідження та аспірант порівняльної біології в Вищій школі Річарда Ґілдера Американського музею природної історії, пояснив у заяві.

Зразок, вперше виявлений у 2015 році в Північній Дакоті, складається з майже повного черепа, щелеп, шийного відділу хребта та кількох хребців.

Нове дослідження останків показало, що це особливо цікавий приклад, оскільки це суміш особливостей, які можна побачити у двох інших добре відомих мозазаврів: Clidastes, меншої та більш примітивної форми мозазавра; і Mosasaurus, гігантський представник сімейства, довжина якого могла перевищувати 15 метрів.

Ілюстрація двох мозазаврів Jormungandr walhallaensis, які борються в океані.
Автор зображення: © Генрі Шарп

J. walhallaensis плавав в океанах близько 80 мільйонів років тому під час пізньої крейди. У цей час рівень моря був високий і велика частина Африки була затоплена. Океан витягнув на поверхню багаті поживними речовинами придонні води, створивши процвітаючу морську екосистему – і створивши ідеальні умови для того, щоб бути найкращим хижаком у морях. У цей час мозазаври процвітали, поки їх не знищили приблизно 66 мільйонів років тому в тому ж масовому вимиранні, яке знищило динозаврів.

«Коли ці тварини еволюціонували в гігантських морських чудовиськ, вони постійно змінювалися», — сказав Цітлоу. «Ця робота робить нас на крок ближче до розуміння того, як усі ці різні форми пов’язані одна з одною».

Датування зразка, а також його анатомія дозволяють припустити, що він, можливо, був попередником великого мозазавра. Однак цей розділ історії мозазаврів трохи туманний, тому дослідники сподіваються, що J. walhallaensis зможе заповнити деякі прогалини.

«Ця скам’янілість походить із геологічного періоду в Сполучених Штатах, який ми насправді не розуміємо», — додав співавтор Клінт Бойд з Геологічної служби Північної Дакоти. «Чим більше ми зможемо заповнити географічну та часову шкалу, тим краще ми зможемо зрозуміти цих істот».

Дослідження опубліковано в журналі Бюлетень Американського музею природної історії.

Раніше ми писали, що вчені знайшли найгрізнішого хижака, який коли-небудь мешкав на Землі.