П’ятниця, 5 Липня

Астрономи виявили, що об’єкти-відступники з інопланетних зоряних систем можуть бути захоплені земною гравітацією та залишатися на орбіті навколо нашої планети потенційно мільйони років. Однак, згідно з новим дослідженням, опублікованим на сервері препринтів arXiv, більшість із цих об’єктів, швидше за все, будуть занадто малі, щоб їх виявити за допомогою сучасних телескопів.

«Об’єкти, які потрапляють у Сонячну систему з міжзоряного простору за її межами, можуть потрапити на орбіти навколо Сонця в результаті близького проходу до Юпітера», — сказав співавтор Аві Леб, професор фізики Гарвардського університету. «Ми досліджуємо можливість того, що деякі з них були захоплені та стали навколоземними об’єктами (NEO).»

Ці «міжзоряні помічники», як їх називає команда, приймали б форму крижаного каміння, викинутого з їхніх рідних зоряних систем, перш ніж оселитися в нашій. Проте Леб та його колеги не виключають, що об’єкти, створені розумними інопланетянами, також можуть опинитися в нашій Сонячній системі.

Міжзоряні відвідувачі викликають великий інтерес для астрономів з 2017 року, коли на нашому космічному задньому дворі було виявлено перший «зловмисник» — об’єкт у формі сигари під назвою «Оумуамуа».

«Оумуамуа має довжину 1300 футів (400 метрів), дуже витягнуту форму, що робить його приблизно в 10 разів більшим за його ширину, що відрізняє його від усіх відомих астероїдів або комет нашої Сонячної системи. Після подальшого спостереження за космічним каменем, схожим на спис, вчені дійшли висновку, що він мандрував нашою галактикою протягом сотень мільйонів років.

Поновлені пошуки міжзоряних об’єктів у 2019 році виявили другий об’єкт, комету-шахрай Борисова — кулю розміром з Ейфелеву вежу з льоду та пилу з-за меж Сонячної системи.

Ні ‘Оумуамуа, ні Борисов не прив’язані до сонця, тобто обидва об’єкти врешті-решт покинуть сонячну систему так само примхливо, як і увійшли в неї, а сигароподібний об’єкт уже втікає за орбіту Нептуна.

У своїй новій статті автори дослідження дослідили, чи можуть інші міжзоряні тіла бути захоплені гравітацією Сонця або навіть планет і, таким чином, змушені залишатися в Сонячній системі.

Попередні спроби вивчити цю ідею були зосереджені на захопленні Сонцем і системою Юпітера. Для нового дослідження вчені взялися з’ясувати, чи може Земля також захоплювати міжзоряних відвідувачів і утримувати їх як NEO.

Використовуючи числове моделювання, команда виявила, що Земля може періодично знімати міжзоряні об’єкти на своїй орбіті. Однак ефект невеликий порівняно з ефектом Юпітера, який приблизно в тисячу разів ефективніший у вловлюванні міжзоряних об’єктів, ніж Земля.

Крім того, дослідники виявили, що будь-які об’єкти, захоплені гравітацією Землі, будуть нестабільними та виживатимуть навколо нашої планети менший час, ніж відомі на даний момент NEO. Згодом ці об’єкти зазнали б збоїв у взаємодії з іншими планетами чи сонцем і були б викинуті з Сонячної системи так само, як колись вони були викинуті з планетарної системи походження.

Леб пояснив, що хоча команда не припускає, що на даний момент навколо Землі обертаються міжзоряні об’єкти, астрономи повинні продовжувати перевіряти цю можливість. І майбутня обсерваторія Віри К. Рубін, яка має відкрити очі на Всесвіт у серпні 2024 року, повинна допомогти в цьому.

«Використовуючи комп’ютерне моделювання, ми виявили, що кілька знятих об’єктів приблизно розміром з футбольне поле», — сказав Леб.

Вивчення міжзоряних об’єктів навколо Землі може відкрити нове уявлення про формування далеких зоряних систем. Проте, додав Леб, існує невелика ймовірність того, що це розслідування порушників може виявити щось ще більш надзвичайне.

«Міжзоряні об’єкти походять з-за меж Сонячної системи і потенційно можуть мати технологічне походження, подібно до п’яти міжзоряних зондів, які запустило людство, «Вояджер-1» і «Вояджер-2», «Піонер-10» і «Піонер-11» і «Нові горизонти», – сказав Леб. (З цих п’яти лише «Вояджер-1» і «Вояджер-2» вже покинули Сонячну систему.) «Якщо об’єкти мають штучне походження… вони можуть розповісти нам про позаземні технологічні цивілізації».