Острів Пасхи, відомий своїми загадковими статуями моаї, став місцем нового наукового відкриття, яке може перевернути наше уявлення про рух тектонічних плит. Дослідження, проведене кубинськими та колумбійськими геологами, виявило аномалію, яка ставить під сумнів загальноприйняту теорію про рух тектонічних плит.

Теорія руху тектонічних плит

За загальноприйнятою теорією, тектонічні плити рухаються по в’язкому шару мантії Землі, подібно до конвеєрної стрічки. Цю теорію запропонував Альфред Вегенер у 1912 році, і хоча спочатку вона викликала суперечки, згодом стала загальноприйнятою.

Дослідження на острова Пасхи

Вчені вивчали вулканічні породи на острові Пасхи, щоб визначити вік магми, з якої утворився острів. Вони очікували знайти циркон віком близько 2,5 мільйона років, але на їх подив виявили мінерали віком близько 165 мільйонів років.

Острів Пасхи

Аномалія та її можливі пояснення

Хімічний аналіз показав, що стародавній циркон має такий самий склад, як і сучасна магма острова. Це означає, що вулканічна активність на острові існувала вже 165 мільйонів років тому, хоча тектонічна плита під ним не була такою старою.

Вчені припускають, що стародавні мінерали можуть походити з джерела вулканічної активності в мантії Землі, яке було активним ще до формування сучасних вулканів. Це може свідчити про те, що мантійні плюми – гігантські стовпи розплавленої породи, які піднімаються з глибин мантії – залишаються нерухомими протягом сотень мільйонів років, що суперечить теорії “конвеєрної стрічки”.

Нові гіпотези

Вчені висувають гіпотезу, що мантія Землі може рухатися значно повільніше, ніж тектонічні плити, розташовані над нею. Це може пояснити, чому мантійний плюм під островом Великодня існує вже так довго.

Значення відкриття

Це відкриття може призвести до перегляду загальноприйнятої теорії руху тектонічних плит. Воно демонструє, що наша планета все ще зберігає багато таємниць, і нові відкриття можуть змусити нас переосмислити наші уявлення про геологічні процеси.