Небезпечна пандемія серед тварин загрожує поширитися по всьому світу. Вчені офіційно зафіксували високопатогенний вірус пташиного грипу (HPAIV) у кількох видів птахів та ссавців в одному з найвіддаленіших регіонів планети — Антарктиді. Це крижане пристановище раніше ніколи не зазнавало впливу такої смертоносної інфекції.

З 2021 року штам H5N1 clade 2.3.4.4b спричинив масштабні втрати серед диких птахів і ссавців по всьому світу, швидко поширившись із Європи до Північної та Південної Америки. Генетичні дослідження вірусу свідчать, що він почав проникати в антарктичний регіон, ймовірно, завдяки мігруючим птахам.

Загроза для Антарктики

Вчені вже давно побоювались цього моменту, адже ключові види регіону, такі як альбатроси та пінгвіни, опинилися на межі виживання.

“Антарктика та субантарктичні острови мають унікальні екосистеми, що підтримують великі популяції кількох видів птахів та морських ссавців”, — пишуть автори нещодавньої статті на основі даних Британської антарктичної служби (BAS). “Спалахи хвороб із високою смертністю становлять значну загрозу для вже вразливих популяцій морських птахів”.

Вчені офіційно зафіксували високопатогенний вірус пташиного грипу (HPAIV) у кількох видів птахів та ссавців в Антарктиді

Як поширюється H5N1?

Перші ознаки появи H5N1 в Антарктиці були помічені 17 вересня 2023 року, коли дослідники BAS на островах Південна Джорджія, що знаходяться між Аргентиною та Антарктикою, виявили гігантського буревісника, який мав судоми та не міг нормально рухатися. Коли птах помер, його з’їли коричневі скуа, які через кілька днів теж почали мати схожі симптоми.

До початку грудня колонії морських слонів та антарктичних хутрових тюленів на островах Південна Джорджія почали кашляти й важко дихати, що свідчило про ураження вірусом.

У період із 8 жовтня по 9 грудня вчені зареєстрували 33 трупи птахів і 17 трупів ссавців на восьми різних локаціях навколо островів. 66% із них дали позитивний результат на HPAIV H5N1.

На сусідніх Фолклендських островах, розташованих ближче до Аргентини, два інші види птахів — чорноброві альбатроси та південні буревісники — також були інфіковані вірусом.

Пандемія на шляху до Антарктиди

На цей час вірус офіційно не дістався до материкової Антарктиди, але деякі дослідники на західному півострові підозрюють, що пандемія вже досягла найвіддаленішого континенту.

У березні 2024 року команда міжнародних вчених подала до друку дослідження, яке містить дані про можливі випадки H5N1 у пінгвінів Аделі та антарктичних бакланів на “найпівденнішій широті, зафіксованій в Антарктиді”.

Якщо ці результати будуть підтверджені, Австралія залишиться єдиним континентом без цього штаму пташиного грипу.

Катастрофічні наслідки для диких тварин Південної Америки

Пандемія тварин в Південній Америці виявилася “особливо важкою”, спричинивши масову загибель птахів і морських ссавців. У деяких видів показники смертності від інфекції досягли 40%. Це підтверджує значний екологічний вплив HPAIV і постійну загрозу для вразливих видів.

Для ізольованих видів в Антарктиці ця загроза може стати фатальною. Колонії пінгвінів і популяції тюленів вже відчувають значний спад, і пандемія може остаточно знищити деякі з них.

Дослідження опубліковане в журналі Nature Communications і підкреслює важливість негайних заходів для захисту вразливих екосистем Антарктики від нової загрози.

Читайте також: Біля узбережжя Канади впіймали істоту, яка демонструє ознаки розумної поведінки