П’ятниця, 20 Вересня

Міжнародна група вчених під керівництвом фахівців з Університету Лісабона довела, що неандертальці вміли навмисне розводити вогонь, який був центральним елементом у їхньому житті. Результати дослідження, опубліковані в журналі PLOS One, показують, що цей вид людини мав розвинений інтелект, як і Homo sapiens.

Археологи проаналізували результати розкопок стоянки, датованої середнім палеолітом, у печері Грута-де-Олівейра, де знайшли сліди вогнищ. Вважається, що неандертальці населяли це місце між 100 та 70 тисячами років тому.

На розкопі площею близько 30 квадратних метрів та глибиною шість метрів археологи виявили близько 10 осередків на різних стратиграфічних рівнях. Навмисно побудовані круглі структури були заповнені обгорілими кістками, деревиною, що згоріла, і попелом. Скелясті породи під ними також обпалені, що свідчить про те, що структури перебувають у первісному положенні.

Кістки належали таким тваринам, як кози, олені, коні, тури, носороги та черепахи. Це відрізняє Грута де Олівейра від печер з видом на західну частину Середземного моря недалеко від Картахени (Іспанія), де були знайдені залишки риб, мідій і молюсків, а також смажених кедрових горіхів. Таким чином, неандертальці харчувалися різноманітною їжею, але використовували вогонь для її приготування. Поки що залишається невідомим, який метод використовували для розведення багать.

Грута-де-Олівейра є частиною карстової системи Алмонда — великої мережі печер, заселених у різні періоди доісторичної епохи. Найдавніші верстви Грута-де-Олівейна, які містяться в ряді проходів, датуються приблизно 120 тисячами років тому, наймолодші — 40 тисячами років тому.