Історія про загадкову знахідку в бурштині, яка почалася з помилкової ідентифікації, завершилася одним із найзначніших відкриттів у палеонтології. Те, що спочатку вважалося рідкісною рослиною, виявилося пір’ястим хвостом молодого динозавра, захопленим у смолу мільйони років тому.

Початок історії: помилка, яка призвела до великого відкриття

Все почалося у 2015 році, коли палеонтолог Ліда Сінг натрапив на шматок бурштину на ринку в М’янмі. Бурштин, якому понад 99 мільйонів років, спочатку був класифікований як фрагмент рослини, готовий до продажу як ювелірний виріб. Однак Сінг помітив щось незвичайне і вирішив дослідити знахідку детальніше, зрештою запропонувавши Інституту палеонтології Дексу придбати її для вивчення.

Останні новини: Біля узбережжя Аргентини помітили рідкісне дитинча південного кита (ВІДЕО)

Відкриття пір’ястого хвоста

Після детального аналізу з використанням комп’ютерної томографії та мікроскопії виявилося, що бурштин зберіг не рослину, а частину хвоста молодого динозавра, покриту пір’ям. Цей хвіст належав целурозавру — кладі тероподних динозаврів, що є більш близькими родичами сучасних птахів, ніж до велоцирапторів чи тиранозаврів.

У хвості були знайдені вісім хребців, оточених пір’ям, які збереглися в тривимірній структурі з мікроскопічними деталями. Це було перше в історії відкриття динозаврового матеріалу, збереженого в бурштині.

Маленький целрозавр із розкішним пір’ястим хвостом. Автор зображення: Chung-tat Cheung та Yi Liu

Вивчення деталей: пір’я, кістки та залишки гемоглобіну

Аналіз показав, що пір’я були каштаново-коричневого кольору зверху і бліді або білі знизу. Вони не мали добре розвиненого центрального стрижня, що вказувало на еволюційну стадію розвитку пір’я, яка передувала сучасному типу. Крім того, навколо кісток було виявлено шар м’якої тканини, що зберігав сліди двовалентного заліза — залишку від гемоглобіну, який колись циркулював у крові динозавра.

Драматичний кінець та унікальне збереження

Дослідники припускають, що динозавр міг потрапити у смолу ще за життя, що ймовірно призвело до його загибелі. Професор Майк Бентон зазначив, що хвіст, ймовірно, потрапив у смолу, і це спричинило загибель молодого теропода, який не зміг вирватися. Хоча доля динозавра трагічна, його хвіст зберігся на мільйони років, дозволяючи сучасним вченим заглянути в минуле і отримати унікальні дані про еволюцію пір’я.

Інші помилкові ідентифікації: випадок ящірки

Цей випадок не єдиний, коли палеонтологи зіткнулися з помилковою ідентифікацією знахідки в бурштині. У 2020 році повідомлялося про відкриття черепа “динозавра” розміром з колібрі, який згодом виявився новим видом ящірок. Також раніше ми повідомляли, що рожево-білий агат, який понад 100 років зберігався в музеї, виявився яйцем динозавра.

Цікаво знати: Лише люди з високим рівнем IQ можуть знайти чотирикутну зірку на малюнку