У 79 році нашої ери виверження вулкана Везувій накрило римське місто Помпеї попелом і пемзою, а потім залило гарячим газом і вулканічними уламками. Хоча вулканічний катаклізм здається головною причиною загибелі, нові свідчення вказують на інший смертельний фактор: потужні землетруси.

Очевидець Пліній Молодший у своєму описі знищення Помпеї згадує «тремтіння землі». Він писав: «Тієї ночі земля не лише тряслася, але й здавалося, що все навколо перевертається».

До недавнього часу не було прямих доказів, які підтверджували б ці свідчення про землетруси. Проте останні розкопки на Insula dei Casti Amanti у центрі Помпеї демонструють, що землетруси також значно вплинули на руйнування міста.

Археологи та вулканологи виявили, що багато жертв загинули не через вдихання попелу чи надмірну спеку, а були роздавлені обваленими будівлями.

«Ми знайшли особливі ознаки, які не відповідали вулканічним явищам, описаним у літературі про Помпеї. Мало бути інше пояснення», – зазначив доктор Мауро Ді Віто, співавтор дослідження, вулканолог і директор INGV-Osservatorio Vesuviano.

Два скелети в руїнах будівлі в Помпеях, які загинули внаслідок обвалу стін, спричиненого землетрусом. Автор зображення: Археологічний парк Помпеї

Дослідників особливо зацікавили два скелети чоловіків приблизно 50 років. Перший був раптово роздавлений стіною, що обвалилася, зазнавши смертельних травм. Другий, очевидно, намагався захиститися дерев’яним предметом, частини якого знайшли у вулканічних відкладеннях.

«Люди, які не покинули своїх укриттів, ймовірно, були заскочені зненацька обвалами будівель, викликаними землетрусами. Така доля спіткала і двох знайдених нами людей», – сказала доктор Валерія Аморетті, антрополог і керівник Лабораторії прикладних досліджень Археологічного парку Помпеї.

Обидва тіла були знайдені на верхньому шарі пемзи, а не під нею. Це означає, що вони пережили першу фазу виверження, коли вулканічні уламки сипалися на місто 18 годин, змушуючи мешканців шукати прихисток.

Під час укриття вони постраждали від землетрусів і були роздавлені будівлями, що обвалювались. Дослідники дійшли висновку, що обвали будівель були спричинені сейсмічними поштовхами, а не падінням вулканічних уламків. Після їх смерті місто накрило пірокластичними потоками розжареного газу та попелу, які вбили тих, хто залишився.

Зрозумівши, що землетруси також сприяли загибелі Помпеї, стає очевидно, чому в цій стародавній катастрофі загинуло близько 2000 людей.

«Це нове розуміння руйнування Помпеї наближає нас до людей, які жили тут 2000 років тому. Вибір, який вони робили, і динаміка подій, що відбувалися в останні години існування міста, залишаються у центрі нашого дослідження», – підсумував доктор Габріель Цухтрігель, директор археологічного парку Помпеї.

Дослідження опубліковано в журналі Frontiers in Earth Science.