П’ятниця, 5 Липня

Фахівці з Тель-Авівського університету та Ізраїльського інституту біологічних досліджень розробили першу у світі вакцину на платформі мРНК, яка на 100 відсотків ефективна проти смертельних бактерій. Результати роботи опубліковані у журналі Science Advances.

Раніше вважалося, що мРНК-вакцини, наприклад, щеплення проти COVID-19 можуть використовуватися для захисту від вірусів, але не проти бактерій. Принцип цієї платформи полягає у синтезуванні частинок вірусу в лабораторіях, а потім їх упаковка у ліпідні наночастинки. Потрапляючи в організм, ці частки зв’язуються з клітинами людини та продукують вірусні білки. Імунна система в цей момент знайомиться з вірусом і у разі потрапляння в організм справжнього патогену стає готовою до боротьби.

Великою перевагою цих вакцин, крім їх ефективності, є можливість розробляти їх дуже швидко: після публікації генетичної послідовності вірусу SARS-CoV2 знадобилося лише 63 дні, щоб розпочати перше клінічне випробування.

Однак із бактеріями цей принцип теоретично не працював, оскільки їм не потрібні клітини господаря для виробництва власних білків. При цьому через різну еволюцію людей і бактерій білки, що виробляються в мікроорганізмах, можуть істотно відрізнятися від білків, що виробляються в клітинах людини, навіть якщо вони засновані на тій самій генетичній послідовності.

Щоб вирішити цю проблему, автори розробили унікальні методи секреції бактеріальних білків. Результати показали виражену імунну відповідь на тваринній моделі: імунна система ідентифікувала білки у вакцині як бактеріальні імуногенні білки. Щоб підвищити стабільність бактеріального білка і досягти того, щоб він не розпадався надто швидко всередині організму, вчені додали до вакцини частину людського білка.

В експерименті протягом тижня всі невакциновані тварини загинули, тоді як ті, хто був щеплений, залишилися живими та здоровими. Один із методів вакцинації показав, що лише одна доза забезпечувала повний захист через два тижні після її введення. Цей фактор особливо важливий для захисту від майбутніх спалахів бактеріальних пандемій, що швидко поширюються.