Понеділок, 16 Вересня

Палеонтологи зробили захоплююче відкриття: у шматку бірманського бурштину, що датується середнім крейдяним періодом, було знайдено останки раніше невідомого виду ящірки. Ця крихітна істота, названа Electroscincus zedi, жила приблизно 99 мільйонів років тому і відрізняється від усіх відомих ящірок та змій того часу.

Унікальні особливості Electroscincus zedi

Найбільш примітною особливістю Electroscincus zedi є наявність черепітчастих, складних остеодерм, розташованих у шаховому порядку навколо тіла. Ця характеристика підтверджує приналежність ящірки до сімейства сцинків (Scincidae), однієї з найрізноманітніших груп лускатих рептилій.

Сцинки відомі своїм широким розмаїттям форм та розмірів. Вони зустрічаються майже по всьому світу, від помірних до тропічних регіонів. Деякі сцинки мають мініатюрні розміри, тоді як інші, такі як вимерлий Tiliqua frangens, могли досягати півметра і більше.

Electroscincus zedi , скам’янілість у вентральному (а) та дорсальному (б) виглядах; деталь правої стопи (в, д) та остеодерми (г); Рентгенівський знімок цілого зразка, на якому видно залишки скелета та кілька зчленованих і розкиданих остеодерм (f). Автор зображення: Daza
та ін ., doi: 10.1038/s41598-024-66451-w.

Значення відкриття

Знахідка Electroscincus zedi є важливим кроком у розумінні еволюції сцинків та інших лускатих рептилій. Це перший випадок, коли в бірманському бурштині було знайдено скам’янілість, що зберегла остеодермальну морфологію, що дозволяє точно ідентифікувати вид.

Подальші дослідження

Хоча зразок неповний, він надає цінну інформацію про будову та покривні структури Electroscincus zedi. Вчені сподіваються, що подальші дослідження допоможуть знайти більше останків цього виду та розширити наші знання про різноманітність життя у крейдяному періоді.

Відкриття Electroscincus zedi у бірманському бурштині є свідченням того, наскільки багато таємниць ще приховує минуле нашої планети. Ця знахідка не лише розширює наші знання про еволюцію сцинків, а й нагадує про важливість збереження біорізноманіття та вивчення викопних решток для розуміння історії життя на Землі.