Дослідники з Індійського інституту науки (IISc) та Університету Ніігати (Японія) виявили краплі стародавньої води у мінеральних відкладах у Гімалаях. Вони, мабуть, залишилися від доісторичного океану, що існував близько 600 мільйонів років тому.

Деякі вчені вважають, що між 700 та 500 мільйонами років тому нашу планету покривали товсті щити льоду, що називається гіпотезою “Землі-сніжка”. Після цього почався період Другої великої кисневої події, під час якого відбулося збільшення вмісту кисню в атмосфері Землі. Передбачається, що він призвів до еволюції складних форм життя.

Досі вчені не до кінця розуміють, як були пов’язані ці дві події — через повне зникнення стродавніх океанів і відсутність скам’янілостей, що добре збереглися. Але гімалайська знахідка може допомогти розібратися в цьому питанні. Крім того, вона побічно підтверджує гіпотезу Землі-сніжки.

Мікрофотографії морської води, що застрягла в кристалах магнезиту, та місце, де виявили мінеральні відкладення з ними.
Автор зображення: Prakash Chandra Arya

Аналіз стародавньої води показав, що осадові басейни того періоду були позбавлені кальцію. Не виключено, що через низький приплив річок і відсутність будь-якої течії. Це означає дефіцит поживних речовин, що сприяв повільному зростанню фотосинтезуючих ціанобактерій, які могли б почати виділяти більше кисню в атмосферу.

Тепер вчені хочуть з’ясувати, що призвело до танення льоду, у результаті чого атмосфера Землі почала наповнюватися киснем. Не виключено, що знайдені в Гімалаях відкладення також дозволять детально визначити перебіг еволюції океанів і життя на Землі.