Під час експедиції з дослідження біорізноманіття в долині Сіанг на північному сході Індії ентомологи виявили новий вид крихітних мурах з незвичайним зовнішнім виглядом: вони мають яскраво-синій колір.

Ця яскрава особливість допомогла команді знайти їх у лісі: під час пошуків у лісистій місцевості вони помітили сяючі об’єкти.

«Одного вечора, досліджуючи дупло дерева на висоті приблизно 3 метри на крутій стежці в віддаленому селі Їнку, ми побачили щось блискуче в сутінках», — повідомили дослідники. «Під слабким освітленням дві комахи були зібрані в аспіратор, і пізніше ми з’ясували, що це були мурахи».

Синя мураха Paraparatrechina neela. Автор зображення: Sahanashree та ін., ZooKeys

Докладний аналіз забарвлення, форми голови та тіла однієї з мурах виявив, що це новий вид — Paraparatrechina neela, що в багатьох індійських мовах означає «синій». Це перший новий вид цього роду, знайдений в Індії з 1902 року.

Рід P. neela зустрічається в тропічних регіонах Африки, Австралії та Азії і включає лише 38 підтверджених видів, всі вони дуже маленькі. Новий вид не є винятком, маючи розмір менше 2 міліметрів, хоча його очі великі порівняно з розміром голови.

Це вражаюче відкриття не тільки через виявлення такої маленької мурахи у великому лісі — блакитний колір, особливо синій металік, є рідкісним у тваринному світі, хоча він часто зустрічається у комах. У мурах це особливо рідко.

Чому ж ці мурахи сині? На даний момент це невідомо, але дослідники мають намір це з’ясувати. Проте загрози для території, де було знайдено P. neela, можуть ускладнити цей процес.

«Великомасштабні інфраструктурні проекти, як-от дамби, автомагістралі та військові об’єкти, а також зміна клімату швидко змінюють долину», — сказав автор-кореспондент Дхарма Раджан. «Ці гори відіграють вирішальну роль не лише в підтримці власних різноманітних екосистем, але й у забезпеченні добробуту мільйонів людей, які живуть нижче за течією».

Якщо цих загроз уникнути, команда сподівається знайти причину унікального забарвлення нового виду. Дослідження опубліковано в ZooKeys.