П’ятниця, 20 Вересня

Китайські вчені опублікували наукову статтю, в рамках якої офіційно заявили про початок роботи зі створення нового наземного квантового радара. Ця установка працюватиме у складі сучасної системи планетарної оборони, основне завдання якої полягає у пошуку у відкритому космосі потенційно небезпечних планеті Земля астероїдів. Втім, як заявили фахівці, цей же наземний радар можна використовувати для відстеження ракет та космічних супутників, а також інших космічних об’єктів у космічному просторі. І якщо вірити заявам вчених, радарна установка справді досить просунута.

Дослідники заявили, що завдяки просунутій конструкції радарна установка нового покоління зможе визначити у відкритому космосі навіть досить невеликі об’єкти на відстані 15 мільйонів кілометрів. Для порівняння – це трохи більше 40 відстаней від Землі до Місяця, так що дальність ефективної дії у майбутньої розробки значна. З іншого боку, справа не тільки в технічній новизні апарату, а й у тому, що це не звичайний радар, які використовуються повсюдно, а квантовий радар, що дозволяє обійти певні фізичні обмеження та досягти точності спостереження на досить високому рівні.

Стандартні радарні установки використовують вихідні радіохвилі і відповідно вловлюють відбитий сигнал від конкретного об’єкта, отримуючи необхідну інформацію. У випадку з невеликими відстанями дана технологія працює просто відмінно, але чим далі від радарної установки знаходиться об’єкт, тим більше має бути площа антени, що вловлює. І для того, щоб відстежувати астероїди на великій відстані, довелося б побудувати антену площею ціле місто, але закони квантової фізики дозволяють підвищити чутливість радарної електроніки. В результаті можна зібрати точну установку з відносно невеликою антеною і отримувати необхідні дані.

Крім того, квантовий радар споживає набагато менше енергії, що у разі безперервного спостереження за безмежним космосом є пристойною перевагою. Втім, на даний момент усі заяви про точність нової апаратури та її економічність — лише дані з наукової статті, тому що тепер китайським фахівцям доведеться витратити чимало часу на проектування нового радара, його будівництво, випробування та впровадження у загальну інфраструктуру. І, звичайно, варто нагадати, що навіть якщо людству вдасться зареєструвати величезний астероїд, який падає на Землю, зробити з цим сучасні технології поки що нічого не можуть.