П’ятниця, 20 Вересня

Дослідники Інституту біомедицини та охорони здоров’я Гуанчжоу успішно створили химерні ембріони, що містять клітини людини та свині. Через 28 днів розвитку в матці сурогатних свиней ембріони сформували зачатки людських нирок, які вже мали для своєї стадії нормальну структуру та канальці. Про це повідомляється у статті, опублікованій у журналі Cell Stem Cell.

Спочатку вчені створили нішу всередині ембріона свині, щоб людські клітини не конкурували із клітинами свині. Для цього була використана технологія CRISPR, за допомогою якої було видалено гени, необхідні для розвитку нирок. Потім дослідники створили людські плюрипотентні клітини, які можуть диференціюватися в будь-який тип клітин, щоб вони з більшою ймовірністю піддавалися інтеграції в чужорідний організм, і відключили їм здатність до апоптозу – програмованого самознищення. Їх також трансформували у стовбурові клітини, які аналогічні клітинам на ранньому етапі ембріонального розвитку.

Перш ніж імплантувати ембріони, що розвиваються сурогатним свиноматкам, дослідники вирощували химери в умовах, придатних для розвитку як клітин людини, так і клітин свині. Усього дослідники передали 1820 ембріонів 13 сурогатним матерям. Через 25 або 28 днів вони перервали вагітність та витягли ембріони, щоб оцінити, чи вдалося химерам створити гуманізовані нирки.

Аналіз п’яти ембріонів показав, що вони мали структурно-нормальні нирки для своєї стадії розвитку і на 50-60 відсотків складалися з людських клітин. Вони перебували в стадії мезонефросу: у них сформувалися канальці та попередники клітин, які стають сечоводами, що з’єднують нирку із сечовим міхуром. При цьому людські клітини більшою мірою містилися саме в нирках і не містилися в генітальному гребені, тобто не могли диференціюватися в клітини людини.

Довгостроковою метою дослідження є оптимізація технології вирощування та трансплантації органів людини. В даному випадку в нирках були судинні клітини свинячого походження, що могло б викликати відторгнення органу, тому будуть потрібні додаткові дослідження.