П’ятниця, 20 Вересня

Колись у центрі галактики NGC 7392 надмасивна чорна діра розірвала на шматки зірку в галактиці, розташованій неподалік. Спалах світла від вечері чорної діри нарешті досяг Землі в 2014 році — і астрономи щойно виявили це в їхніх даних.

Цей нещодавно виявлений спалах із центру NGC 7392 є найближчим прикладом події приливного зриву (TDE), коли зірка розривається на частини під дією масивної гравітації чорної діри. Висновки були опубліковані в The Astrophysical Journal Letters.

Голодну чорну діру помітили приблизно за 137 мільйонів світлових років від Землі — або приблизно в 35 мільйонів разів далі від Проксими Центавра, найближчої до Сонця зірки. Як би далеко це не звучало, астрономи наразі спостерігали лише близько 100 таких подій, і це в чотири рази ближче, ніж попередній володар титулу «найближчий TDE до Землі». Вчені виявили TDE в інфрачервоному випромінюванні, довжині хвилі якого відрізняються від більшості звичайних виявлень TDE, які зазвичай відбуваються в рентгенівських променях, ультрафіолеті та оптичному світлі.

«Виявлення цього поблизу TDE означає, що, за статистикою, повинна існувати велика популяція цих подій, до яких традиційні методи не бачать», — сказав провідний автор Христос Панагіоту, астроном з Массачусетського технологічного інституту, у заяві. «Отже, ми повинні спробувати знайти їх в інфрачервоному діапазоні, якщо хочемо отримати повне уявлення про чорні діри та їх галактики».

Після першого виявлення TDE під час спостережень із космічного телескопа NEOWISE, Панагіотоу та його співробітники переглянули дані з багатьох інших обсерваторій і космічних телескопів, щоб отримати більше інформації про надмасивну чорну діру NGC 7392. Вони хотіли розгадати таємницю того, чому цей TDE з’явився лише в інфрачервоному діапазоні, а не в більш енергійних довжинах хвиль, як інші подібні.

Виявлені раніше TDE здебільшого з’являлися в так званих зелених галактиках, які не створюють стільки зірок, як більш активні блакитні галактики, але не повністю згоріли під час утворення зірок, як червоні галактики. Однак NGC 7392 — це блакитна галактика, яка породжує багато нових зірок і при цьому утворює багато пилу. Цей пил може затемнювати центр галактики, де живе надмасивна чорна діра, в оптичному та ультрафіолетовому світлі. Але інфрачервоне світло дозволяє астрономам вдивлятися крізь цей пил і бачити, що відбувається.

Це відкриття свідчить про те, що астрономам також слід шукати TDE в інфрачервоному світлі.

«Використання інфрачервоних досліджень для виявлення пилового відлуння затемнених TDE вже показало нам, що існує популяція TDE в запилених галактиках, що утворюють зірки, яких ми не бачимо», — сказав Суві Гезарі, астроном з Наукового інституту космічного телескопа, який не брав участі в дослідженні.

Шукаючи TDE також в інфрачервоному діапазоні, вчені могли б на крок наблизитися до розуміння того, як чорні діри їдять зірки.