Середа, 26 Червня

Дикі кабани з Чорнобильської зони вже давно були предметом наукових досліджень. Хоча радіоактивність оленів у регіоні з часом знижувалася, рівень радіоактивності кабанів залишався стабільно високим.

З’ясувалося, що причиною є не лише катастрофа 1986 року, а й атомні випробування 1960-х років. У 2023 році вчені з Віденського університету та Ганноверського університету Лейбніца змогли встановити джерело радіоактивності завдяки передовим методам вимірювання.

Аварія на Чорнобильській АЕС викинула велику кількість цезію-137, радіоактивного ізотопу з періодом напіврозпаду трохи більше 30 років. З огляду на те, що з моменту інциденту минуло понад три десятиліття, очікувалося, що рівень цього ізотопу знизиться щонайменше на 50%. Однак це не спостерігалося в м’ясі кабанів, де радіоактивність залишалася майже незмінною.

Дослідники виявили, що крім цезію-137, у кабанах присутній цезій-135, ізотоп з набагато довшим періодом напіврозпаду. Цей ізотоп важко виявити звичайними методами, тому його вплив раніше не враховували.

Професор Георг Штайнхаузер пояснив, що для точного визначення цезію-135 потрібно використовувати мас-спектрометричні методи, що потребує значних зусиль. Проте команді вдалося це зробити, і стало зрозуміло, що м’ясо кабанів залишається радіоактивним через вміст цезію-135.

Поясненням такої тривалої радіоактивності може бути раціон кабанів, які споживають оленячі трюфелі, гриби, що ростуть на глибині 20-40 см під землею. Цезій дуже повільно проникає в ґрунт, тому трюфелі поглинають цезій із чорнобильської аварії тільки зараз. Водночас вони містять цезій від випробувань ядерної зброї часів холодної війни.

Така комбінація повільного накопичення цезію призводить до того, що рівень радіоактивності кабанів залишається стабільно високим, тоді як інші дикі тварини регіону поступово відновлюються.

Дослідження, опубліковане в журналі Environmental Science & Technology, демонструє складність природних екосистем та необхідність точних вимірювань для розгадування таких загадок.

Раніше вчені назвали причину вимирання неандертальців. Більше цікавих новин про сучасні технології та науку читай на T4.com.ua