Маленькі та прості у своїх потребах, хітони (панцирні молюски) володіють унікальними очима, неподібними до очей будь-якої іншої тварини. Щоб розгадати цю їхню особиливість, вчені провели масштабне дослідження. Про це пише журна Science.

Дослідники виявили, що хітони мають унікальну особливість: тисячі мініатюрних очей, вбудованих у їх сегментовані панцири, з лінзами з арагоніту. Ці очі, хоч і примітивні, здатні розрізняти форми та світло.

Зорові системи хітонів складаються з невеликих світлочутливих структур, які називаються естетами (ліворуч; зелений), у які вкраплюються або більші черепашкові очі (середні; блакитні), або менші, більш численні очні плями (праворуч; червоні). Ці структури з’єднані з зоровими нервами через отвори в пластинках раковини. (Варні та ін., Science , 2024)

Вивчення їхньої еволюції показало, що хітони розвинули очі у чотирьох незалежних випадках, в результаті чого сьогодні існують два різні типи зорових систем.

Дослідження, засноване на аналізі скам’янілостей та ДНК, виявило, що подібні візуальні системи з’явилися у віддалених родичів, демонструючи дивовижну адаптивність хітонів. Нинішні дослідження фокусуються на розумінні, як ці зорові структури передають інформацію до мозку хітона.

Очі хітона. Темні плями – очі, дрібніші горбки – естети.
(Інститут Вісса при Гарвардському університеті)

Виявлено, що розвиток очних плям і раковинних очей відбувався в різні еволюційні періоди, демонструючи еволюційну гнучкість хітонів у використанні світла для виживання. Ці знахідки відкривають нові перспективи для розуміння того, як еволюція може пропонувати різні рішення для адаптації до змін у навколишньому середовищі.

Результати дослідження підкреслюють важливість подальших досліджень щодо взаємозв’язку між еволюційною історією організмів і їхніми функціональними адаптаціями.