Багато хто з нас мріяв побувати в космосі. Можливо, ви уявляли, як це було б відвідати Міжнародну космічну станцію чи навіть досліджувати нові світи. Але подорож у космосі пов’язана з цілою низкою проблем і ворожого середовища, тому життєво важливо відтворити умови на Землі, які дозволили життю розвиватися та процвітати.

Скафандри дозволяють астронавтам виходити за межі свого космічного корабля на короткий час, забезпечуючи повітря, воду, тиск і фізичний захист, необхідний людині для виживання. Але що було б без одного з цих вдосконалених костюмів?

Науково-фантастичні фільми та серіали, зокрема «2001: Космічна одіссея» та «Простір», зображували астронавтів, які страждають — і виживають — під час короткочасного перебування у відкритому космосі без скафандра, тоді як інші зображують низку смертей.

Але тут, у реальному світі, як довго людина може вижити, якщо її штовхнуть у суворий вакуум космічного простору? Коротка відповідь: не дуже довго.

“Протягом дуже короткого часу, приблизно від 10 до 15 секунд, ви втратите свідомість через брак кисню”, — каже Стефан де Мей, старший офіцер зі стратегії Європейського космічного агентства (ESA).

“Це може здатися дуже коротким часом, але це тому, що ви не хотіли б затримувати дихання перед виходом у відкритий космос. У темному космосі кисень, який нас підтримує, став би серйозною проблемою”.

“Кисень починає розширюватися і розривати ваші легені, розриваючи їх на частини — і це спричинить кипіння і бурхливість вашої крові, що негайно спричинить емболію та смертельно позначиться на вашому тілі”.

Дайвери стикаються з подібною небезпекою, коли тиск води знижується під час підйому з глибини. Перш ніж увійти в космос незахищеним, вам потрібно максимально спорожнити легені. Повна відсутність тиску також спричиняє інші, хоча й менш миттєві, смертельні проблеми.

“Тілесні рідини, такі як слина та сльози, починають кипіти. Людське тіло також розширилося б, але шкіра була б достатньо еластичною, щоб впоратися зі зміною тиску”, – сказав де Мей. Він також додав, що жахливі фільми про людей, що вибухають, не точні.

У найкращому випадку у вас буде кілька секунд, перш ніж кисень у вашому кровотоці вичерпається, і ви втратите свідомість. Оскільки ви не зможете змінити свою жахливу ситуацію, смерть мозку настане за кілька хвилин, якщо вас не врятують і не повернуть у безпечне середовище космічного корабля під тиском, насичене киснем, і не реанімують.

Крім забезпечення життєво необхідного кисню та підвищення тиску, скафандри також захищають астронавтів від інших небезпек і шкоди.

«Існує проблема температури, радіації та загрози мікрометеоритів», — сказав де Мей. «Тож скафандри призначені для забезпечення фізичного захисту астронавтів у відкритому космосі».

Незалежно від того, чи перебуває астронавт на сонячному світлі чи в тіні від сонця, він відчуватиме екстремальні температури, які коливатимуться від мінус 240 до 250 градусів за Фаренгейтом (мінус 150 до 120 градусів Цельсія) на низькій навколоземній орбіті (LEO). Ці умови можуть спричинити опіки або замерзання, хоча не відразу в останньому випадку, оскільки тепло тіла нелегко відводиться у вакуумі.

Також скафандри захищають від різного роду радіації. У LEO є захист від деяких форм радіації. Тривалий або тривалий вплив електромагнітного випромінювання сонця може спричинити проблеми зі здоров’ям, зокрема променеву хворобу та підвищений ризик раку. Ультрафіолетове світло також спалює шкіру.

Ще одну небезпеку становлять мікрометеороїди та космічне сміття. Вони рухаються зі швидкістю кілька або десятків кілометрів на секунду і становлять загрозу для супутників, космічних кораблів і астронавтів, які здійснюють позакорабельні заходи (EVA) або виходять у відкритий космос. Хоча вкрай малоймовірно, що вони вплинуть на шанси незахищеного астронавта на виживання, враховуючи астрономічно крихітні шанси бути враженим протягом короткого часу перебування в космосі, скафандри розроблені з кількох шарів, щоб допомогти захистити астронавтів від будь-яких можливих мікрометеороїдів або космічного сміття, що летить навколо орбіти.

Перебування в космосі без костюма EVA стає дуже смертоносним — дуже, дуже швидко. Якщо хтось і міг би пережити цей жахливий сценарій, він хотів би мати трохи кисню в легенях і повернутися в безпечний космічний корабель під тиском протягом декількох секунд — або сподіватися, що його врятують і реанімують протягом декількох хвилин.