Вчені, використовуючи криголамні кораблі та підводні роботи, виявили, що льодовик Туейтса в Антарктиді тане з прискоренням і, ймовірно, перебуває на незворотному шляху до колапсу. Це може призвести до катастрофічного підвищення рівня моря по всьому світу.

З 2018 року команда вчених з Міжнародної колаборації з вивчення льодовика Туейтса (ITGC) досліджувала цей “льодовик Судного дня” з близької відстані, намагаючись краще зрозуміти, як і коли він може зруйнуватися. Їхні висновки, опубліковані в низці досліджень, дають найчіткіше уявлення про складний і мінливий характер цього льодовика. Прогноз залишається “похмурим”, як зазначають вчені у звіті, опублікованому минулого четверга, що підсумовує шість років їхньої роботи.

Прискорене танення та незворотна деградація

За словами Роба Лартера, морського геофізика з Британської антарктичної служби, який входить до команди ITGC, льодовик Туейтса за останні 30 років почав танути значно швидше. “Наші результати вказують на те, що його відступ триватиме швидше і далі”, — сказав він.

Фотографія високих скель льодовика Туейтс, зроблена з літака Британської антарктичної служби Twin Otter.
Роб Лартер

Вчені прогнозують, що льодовик Туейтса та Антарктичний льодовиковий щит можуть повністю зруйнуватися протягом наступних 200 років, що матиме руйнівні наслідки для прибережних регіонів. Льодовик містить достатньо води, щоб підвищити рівень моря більш ніж на 60 см. Однак через те, що він утримує величезні маси льоду Антарктиди, його колапс може зрештою призвести до підвищення рівня моря на цілих 3 метри, що завдасть удару по прибережних містах від Маямі до Лондона, Бангладеш та островам Тихого океану.

Читайте також: Вчені назвали 13 міст, які можуть опинитися під водою до 2050 року

Невідома механіка танення

Вчені давно знали, що льодовик Туейтса є вразливим через свою географію. Територія, на якій він розташований, спускається донизу, що означає, що під час танення більші об’єми льоду піддаються впливу відносно теплої океанічної води. Однак раніше механізми його відступу залишалися маловивченими.

Протягом шести років команда вчених проводила серію експериментів, щоб прояснити ситуацію. Вони використовували підводний робот Icefin, який було відправлено до лінії заземлення льодовика — місця, де лід піднімається з морського дна і починає плавати, вразливої точки в його структурі. Робот передав зображення, які показали, що льодовик тане несподіваними способами, коли тепла вода проникає через глибокі тріщини та утворює “сходові” структури в льоду.

Зображення Icefin під морським льодом біля станції McMurdo.
Роб Роббінс/ITGC

Інше дослідження, що використовувало дані супутників і GPS, виявило, що морська вода здатна проникати на відстань понад 10 кілометрів під льодовик, що спричиняє його швидке танення.

Минуле льодовика: вчимося з історії

Деякі вчені також досліджували історію льодовика. Команда під керівництвом Джулії Веллнер з Університету Х’юстона проаналізувала морські осадові зразки, щоб реконструювати минуле Туейтса і виявила, що він почав швидко відступати в 1940-х роках, ймовірно, через потужний кліматичний феномен Ель-Ніньйо, який призвів до потепління (Читайте також: Період пекельної спеки на Землі добігає кінця: коли жителі планети відчують прохолоду).

Що далі?

Незважаючи на деякі похмурі прогнози, є й позитивні новини. Вчені побоювалися, що якщо льодовикові шельфи Туейтса обваляться, це призведе до утворення високих крижаних скель, які можуть стати нестабільними і рухатися до океану, оголюючи ще вищі крижані маси позаду. Це явище, відоме як каскадний обвал, могло б прискорити танення льодовика. Однак комп’ютерне моделювання показало, що цей процес менш ймовірний, ніж раніше вважалося.

Льодовик Туейтс в Антарктиді
NASA/Reuters

Вчені прогнозують, що весь льодовик Туейтса і Антарктичний льодовиковий щит можуть зникнути до XXIII століття. Навіть якщо людство різко скоротить використання викопного палива — що наразі не відбувається — це може бути надто пізно для порятунку льодовика.

Науковці продовжують дослідження цього складного льодовика, оскільки його подальший відступ може бути незворотним. Як зазначив Ерік Ріньо, гляціолог з Каліфорнійського університету в Ірвайні: “Я все ще дуже занепокоєний, що цей сектор Антарктиди вже перебуває в стані колапсу”.