Вчені виявили на віддаленому архіпелазі Внутрішніх Гебридів у Шотландії скелі, які можуть бути свідками одного з найдраматичніших періодів в історії Землі – часу, коли наша планета була повністю вкрита льодом, перетворившись на гігантську “снігову кулю”.

Унікальні свідки минулого

Ці скелі, вік яких оцінюється від 720 до 662 мільйонів років, зберігають рідкісний повний запис переходу від теплого тропічного клімату до епохи глобального зледеніння, відомої як “Земля-снігова куля”. Це відкриття може призвести до визнання цього місця геологічним маркером, що вказує на перехід від тонського до кріогенного періоду.

Від тропіків до льодовиків

Дослідники проаналізували шари гірської породи та виявили, що нижня частина сформувалася в тропічних водах, коли на Землі було набагато тепліше. Верхні шари, навпаки, свідчать про поступове похолодання та настання льодовикового періоду.

Відслонення шотландських гірських порід під назвою «Бульбашка» може дати підказки про те, як Земля перейшла в кріогенний період. Автор зображення: Грем Шилдс

Циркони: ключ до датування

Для точного визначення віку порід вчені використали аналіз крихітних кристалів циркону, які містять уран. Радіоактивний розпад урану дозволив дослідникам встановити, що породи були відкладені між 720 та 662 мільйонами років тому, якраз під час переходу до кріогенного періоду.

“Золотий шип”

Якщо це відкриття буде підтверджено Міжнародною комісією зі стратиграфії, скелі Гарвеллаха можуть бути оголошені “золотим шипом” – геологічним маркером, що вказує на початок нового геологічного віку.

Це дослідження не лише проливає світло на один з найзагадковіших періодів в історії Землі, а й підкреслює важливість збереження геологічної спадщини нашої планети. Скелі Гарвеллаха є унікальним свідченням минулого, яке може допомогти нам краще зрозуміти процеси, що формують нашу планету та її клімат.

Читайте також: На поверхні астероїда вартістю 100 000 квадрильйонів доларів виявили аномалію