П’ятниця, 20 Вересня

У Китаї палеонтологи зробили сенсаційне відкриття – знайшли викопну личинку Youti yuanshi, вік якої оцінюється в півмільярда років. Це один з найдавніших предків сучасних комах, павуків, крабів та багатоніжок.

Дивовижна збереженість

Найбільш вражаючим є те, що внутрішні органи цієї крихітної істоти, розміром не більше макового зернятка, збереглися у винятковій якості. Завдяки передовій технології синхротронної рентгенівської томографії вчені змогли створити детальні тривимірні зображення мозку, травних залоз, кровоносної системи та навіть слідів нервів у кінцівках та очах личинки.

Скан скам’янілості личинки Юті Юаньші. (Автор зображення: Ян Цзе/Чжан Сігуан)

Секрет збереження

Як м’які тканини личинки змогли уникнути розпаду протягом такого тривалого часу, залишається загадкою. Однак, аналіз показав, що вони були заміщені фосфатом, що сприяло їх збереженню в камені. Вчені припускають, що високий рівень фосфору у воді міг зіграти ключову роль у цьому процесі.

Еволюція мозку членистоногих

Це відкриття дозволило вченим зазирнути в минуле та дослідити анатомію ранніх членистоногих. Зокрема, вони виявили ознаки того, що мозок цих тварин ставав складнішим вже за часів Y. yuanshi.

Внутрішні системи, що збереглися у викопній личинці. Зображення: Durham University

Протоцеребрум: ключ до успіху

У личинки був виявлений протоцеребрум – предкова ділянка мозку, яка згодом еволюціонувала у складну структуру, що керує різноманітними придатками членистоногих, такими як антени, ротові органи та очі. Ця складна будова мозку дозволила членистоногим адаптуватися до різних середовищ існування та стати однією з найуспішніших груп тварин на планеті.

Це відкриття не лише розширює наші знання про еволюцію членистоногих, а й демонструє дивовижну здатність природи зберігати сліди давнього життя протягом сотень мільйонів років. Вивчення таких унікальних скам’янілостей допомагає нам краще зрозуміти історію нашої планети та різноманіття життя на ній.