П’ятниця, 20 Вересня

Нещодавно спостережуваний надпотужний вибух у космосі міг бути викликаний «сутичкою» зірки з чорною діркою невеликого чи середнього розміру. Дослідження про це опублікував журнал The Astrophysical Journal Letters.

Аномалія, що отримала назву AT2022aedm, була помічена астрономами в червоній галактиці, розташованій приблизно за два мільярди світлових років від Землі.

Це був один із найяскравіших вибухів, які ми колись бачили.

Метт Ніколл. Астрофізик з Університету Квінс у Белфасті (Велика Британія)

Спочатку астрономи припустили, що це наднова. Але після аналізу відмовилися від цієї версії — потужність вибуху виявилася приблизно у 100 разів більшою. Крім того, наднові тьмяніють протягом місяця, а яскравість AT2022aedm згасла всього за 14 днів. Це означає, що за якісь два тижні він випромінював стільки ж енергії, скільки наше Сонце виробить за 10 мільярдів років.

Були також підозри, що це може бути надновим з колапсом ядра. Такі утворюються у тих випадках, коли у величезних зірок з масою, що перевищує масу Сонця у вісім разів, закінчується паливо для ядерного синтезу — тоді їхні ядра більше не можуть боротися з гравітацією і зрештою руйнуються.

Однак AT2022aedm не може бути і такою надновою, тому що в галактиці, в якій стався цей вибух, є лише старі зірки з малою масою. У ній немає нічого, що перевищувало б масу Сонця у вісім разів.

Метт Ніколл

Подальший аналіз космічної аномалії також виключив інші типи наднових.

Загибель зірки, що зіткнулася з чорною дірою в уяві художника.
Зображення: ESO/М

У результаті астрономи дійшли висновку, що це зовсім нове. Ймовірно, результат зіткнення зірки із чорною діркою. Ця версія особливо їм подобається, тому що подібні процеси досі не вивчені. Крім того, дослідження таких вибухів дозволить нарешті з’ясувати, як надмасивні чорні дірки, які в тисячі разів більші за Сонце, виросли до таких жахливих розмірів.

Автори роботи вже досягли значного прогресу в розслідуванні, виявивши в архівних документах два «нерозкриті випадки», що відповідають AT2022aedm. Тобто подібний клас надпотужних космічних вибухів спостерігався і раніше, але, ймовірно, залишився непоміченим серед величезного потоку даних. Це означає, що істинна може бути поряд.