Британські астрофізики з Кентського університету зробили важливе відкриття, яке допомагає зрозуміти, як молоді галактики уникають безконтрольного зростання і швидкого припинення існування. Дослідження, результати якого були опубліковані в науковому журналі Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, проливає світло на процеси, що стримують розширення галактик і перетворення газу на нові зірки.

Механізм саморегуляції

Довгий час вчені не могли зрозуміти, що саме стримує зростання галактик. У новому дослідженні команда припустила, що галактичні структури мають системи, які можна порівняти з серцем і легенями в організмі. Центральну роль у цьому механізмі відіграє чорна діра, розташована в центрі галактики.

Роль чорної діри

Чорна діра діє як “серце” галактики, створюючи імпульси, які можуть призвести до виникнення струменів речовини. Ці струмені коливаються вздовж своїх осей назад і вперед, подібно до руху грудної діафрагми, яка наповнює і здуває легені. Це космічне «дихання» забезпечує передачу енергії струменів у навколишнє середовище, що створює тиск і уповільнює споживання галактичного газу.

Несподівана схожість галактик із живим організмом була виявлена під час комп’ютерного моделювання. Вчені змоделювали, як чорна діра впливає на галактику, і побачили, що імпульси чорної діри створюють потужні струмені, які розсіюють енергію і газ, запобігаючи надмірному зростанню галактики.

Вплив на тривалість життя галактик

Дослідники припускають, що тривалість життя кожної галактики залежить від режиму роботи її “серця та легенів” — надмасивної чорної діри. Якщо чорна діра ефективно створює струмені, галактика залишається стабільною і продовжує існувати протягом тривалого часу. В іншому випадку, без контролюючого впливу чорної діри, галактика може швидко витратити свої газові ресурси і припинити своє існування.

Це відкриття дає нове розуміння еволюції галактик і їхніх внутрішніх механізмів саморегуляції. Подальші дослідження в цій галузі можуть допомогти зрозуміти, як саме взаємодіють чорні діри і галактики, і як ці процеси впливають на формування і розвиток структур у Всесвіті.