На планеті проживає понад 8 мільярдів людей, і хоча це вражаюче число, це лише невелика частка від кількості людей, які коли-небудь жили, і ще менша частка від загальної кількості тварин, які коли-небудь існували.

Але як би вчені взагалі оцінили загальну кількість тварин на Землі, не кажучи вже про те, скільки їх існувало на нашій планеті протягом її історії? І навіщо турбуватися?

Геофізичний дослідник з Чиказького університету описав розрахунок як «складне питання». Але він сказав, що, ймовірно, найлегше почати з оцінки загальної кількості видів тварин.

Відповідно до Червоного списку МСОП, близько 2,16 мільйона видів тварин було офіційно описано станом на 2022 рік. Однак до 20% з них, ймовірно, є дублікатами, задокументованими кількома вченими, згідно зі статтею 2013 року в журналі Science. Якщо припустити, що ця оцінка точна, то справжня кількість відомих видів тварин становить приблизно 1,7 мільйона.

Звичайно, це число не є статичним. Дослідники продовжують описувати від 14 000 до 18 000 нових видів тварин щороку, а це означає, що вчені лише “пошкрябали” поверхню кількості тварин на планеті.

У 2011 році Каміло Мора, біогеограф з Гавайського університету, та його колеги написали статтю в PLOS Biology, в якій оцінили загальну кількість еукаріотичних видів на Землі. Їх остаточна кількість склала близько 8,7 мільйона, близько 7,7 мільйона з яких були тваринами. З них приблизно половина були комахами, що дійсно вражає. Ця стаття стала досить впливовою і все ще широко цитується сьогодні.

Але щоб з’ясувати, скільки видів тварин коли-небудь існувало, нам потрібно заглянути глибше в минуле, використовуючи літопис скам’янілостей, що створює цілий ряд нових проблем.

Життя з’явилося на Землі 3,7 мільярда років тому. Але ті перші організми були дуже простими клітинами; минуло б ще 1,4 мільярда років, перш ніж з’явиться багатоклітинне життя. Тварини, ймовірно, еволюціонували ще недавно, приблизно 800 мільйонів років тому.

Деякі з цих ранніх тварин збереглися в літописі скам’янілостей, але переважна більшість ні. Це тому, що види з м’якими тілами рідко зберігаються, наприклад, і навіть для істот з твердим тілом скам’яніння відбувається лише за дуже особливих умов. Більше того, тектоніка плит повільно й безперервно збиває поверхню планети, тим самим стираючи старі відбитки, каміння та кістки.

“Стандартна оцінка полягає в тому, що 99,9% видів, які коли-небудь жили, вимерли. Але, звичайно, це грубе наближення». Якщо припустити, що це наближення правильне, нам просто потрібно буде помножити 7,7 мільйона майже на 100 відсотків, сказав Мора. Це означає, що загальна кількість видів тварин становить приблизно 770 мільйонів видів”, – сказав Яблонскі.

Але як ми можемо підрахувати кількість окремих тварин, які коли-небудь жили на Землі?

Число, ймовірно, приголомшливо гігантське. Тільки на планеті проживає 8 мільярдів людей. Ми ділимо цей простір із приблизно 130 мільярдами інших ссавців, до 428 мільярдами птахів, 3,5 трильйонами риб і приблизно 10 квінтильйонами комах (це 1 з 18 нулями).

Якщо ми припустимо, що поточна чисельність була відносно стабільною протягом історії життя, тоді ми можемо екстраполювати, використовуючи відносні пропорції 7,7 мільйона існуючих видів. Наприклад, якщо зараз на Землі існує 3,85 мільйона видів комах, це відповідає 385 мільйонам у минулому, а 385 мільйонів помножити на 10 квінтильйонів дорівнює 3,85 x 10^27 комах.

B1WEHH Close up stop action Baby elephant walking between adults its mothers trunk resting on its back in open savanna of Masai Mara of Kenya

Оскільки комахи настільки всюдисущі, це, мабуть, не надто далеко від загальної кількості. Ми можемо (дуже приблизно) оцінити, що, включно з іншими членистоногими, безхребетними та хребетними, на Землі було приблизно 4,5 x 10^27 тварин.

Навіщо мучитися з обчисленням кількості тварин на планеті? Простіше кажучи, вченим важливо зрозуміти базове біорізноманіття Землі та те, як воно коливається. Внаслідок зміни клімату, знищення лісів, забруднення та інших факторів ми зараз наближаємося до великого масового вимирання, і нам потрібно знати фонові темпи вимирання, щоб зрозуміти масштаби нашої поточної кризи.

«Зараз, коли ми говоримо, можуть існувати сотні видів, які, як ми знаємо математично, зникають», — сказала Мора. «І, на жаль, ми навіть не мали можливості дізнатися, хто вони».