Сплеск гамма-променів, можливо, був найпотужнішим космічним вибухом із часів Великого вибуху.

Нове дослідження показало, що потужний вибух гамма-променів, який, можливо, був найпотужнішим космічним вибухом з часів Великого вибуху, викликав значні обурення навколо Землі, коли він ударив по планеті.

Неймовірно яскравий і тривалий гамма-сплеск, який назвали «найяскравішим за весь час» (the brightest of all time, BOAT), або, офіційно, GRB 221009A виявили в жовтні 2022 року за допомогою багатьох супутників виявлення високих енергій навколо Землі. Одне з можливих пояснень – смерть масивної зірки.

На ілюстрації показано, як гамма-сплески, подібні до BOAT, створюються під час процесів, що породжують чорну дірку. Зображення надано: ESA/ATG Europe; CC BY-SA 3.0 IGO

Автори нового дослідження вивчили вплив цієї події на іоносферу: вона була очевидною у вигляді сильних змін електричного поля. Ефект від BOAT також виміряли в атмосфері радіосигналів, що відображаються між нею і іоносферою.

Виявилося, що це обурення торкнулося нижніх шарів іоносфери Землі, розташованих всього в десятках кілометрів над поверхнею планети. Воно залишило відбиток, який можна порівняти зі слідом великого сонячного спалаху.

Той факт, що BOAT вплинув на іоносферу, хоча її фотони подорожували 2 млрд років, щоб досягти Землі, підтверджує ідею про те, що смерть масивної зірки на околицях Землі буде катастрофою для життя на планеті.

Читайте також: Вчені розповіли, яка космічна подія може зробити Землю непридатною для життя.