П’ятниця, 18 Жовтня

Вчені провели новий аналіз ДНК кісток неандертальців із печери Субалюк в Угорщині. Вони мешкали в Центральній Європі близько 35 000 років тому. Виявилося, що давні люди страждали на туберкульоз (ТБ): вони заражалися ним від бізонів. Це захворювання вперше виявили у неандертальців. Дослідження ставить питання, чи сприяв ТБ їх зникненню.

У двох дослідженнях, опублікованих у журналі Tuberculosis, одна група вчених повторно проаналізувала скелетні останки двох неандертальців, виявлених у печері в Угорщині 1932 року, а інша перевірила їх на наявність мікобактерії туберкульозу.

Останки гомінінів, знайдені в одному з цих верств біля входу, належали дорослій жінці та дитині віком від 3 до 4 років на момент смерті. Враховуючи поєднання на скелетах неандертальських та людських ознак, дослідники довгий час припускали, що останки з печери Субалюк є одними з останніх неандертальців у Центральній Європі. Радіовуглецеве датування останків на початку 2023 року підтвердило, що дитина померла приблизно 33 000–34 000 років тому, а доросла трохи раніше, приблизно 37 000–38 000 років тому.

Стародавні люди теж хворіли на туберкульоз: вони заражалися ним від бізонів

В обох неандертальців знайшли явні ознаки скелетної інфекції, включаючи кісткові ураження вздовж хребта дорослої людини та всередині черепа дитини. Вони відомі як літичні поразки. Хоча вони можуть виникати через декілька захворювань, таких як рак, їх розташування та структура в організмі субалюківських неандертальців свідчать про туберкульоз, повідомляють дослідники під керівництвом Дьорд Палфі з Університету Сегеда в Угорщині.

Щоб перевірити цей діагноз, дослідницька група під керівництвом Уни Лі з Університету Бірмінгема у Великій Британії взяла зразки кісток двох скелетів та проаналізувала їх на наявність ДНК M. Tuberculosis. Обидва виявилися позитивними. Крім того, використовуючи метод споліготипування, який застосовують для ідентифікації послідовностей генів туберкульозу у зразку, вчені підтвердили діагноз дитини. А аналіз ліпідних біомаркерів, який корисний для характеристики угруповань мікробів у зразку, також показав, що обидва неандертальці хворіли на туберкульоз.