Понеділок, 20 Травня

Під час дослідження червоного зміщення галактик у 1981 році, астрономи несподівано виявили щось або, точніше, ніщо.

“Ми виявили, що розподіли червоного зсуву в кожному з трьох північних полів показали ідентичний розрив у швидкості 6000 кілометрів на секунду. Оскільки ці поля були розділені кутами ~35°, це свідчить про існування великої порожнечі у розподілі галактик принаймні на порівняно великому кутовому діаметрі”, – зазначила команда в статті 1986 року, додавши: “Низька щільність цієї області має високу статистичну значущість і, здається, її важко узгодити з будь-якою з популярних моделей структури зростання Всесвіту.”

Розташована неподалік від сузір’я Волопаса, ця область стала відома як Войд Волопаса або, іноді, Велике Ніщо. Протягом тривалого часу це було найбільше відоме порожнече у Всесвіті, охоплюючи 330 мільйонів світлових років у поперечнику, що становить приблизно 0,35% діаметра Всесвіту.

Незважаючи на те, що це можна охарактеризувати як порожнечу, у ній присутні галактики, але значно менше, ніж очікувалося.

Войд Волопаса. Автор зображення: Пауелл, Річард, Атлас Всесвіту через Wikimedia Commons (CC BY-SA 2.5)

“Якщо використовувати приблизну оцінку однієї галактики на кожні 10 мільйонів світлових років (у чотири рази далі, ніж Андромеда), – пояснюють у NASA, – у Порожнечі Волопаса повинно бути близько 2000 галактик”.

Проте, фактично було знайдено лише 60. Хоча про цю порожнечу ми мало знаємо, аби стверджувати, що наші уявлення про формування галактик неправильні, одним із пояснень може бути те, що вона утворилася в результаті злиття менших порожнеч.

Як сказав астроном Грег Олдерінг: “Якби Чумацький Шлях знаходився в центрі Порожнечі Волопаса, ми б не знали про існування інших галактик до 1960-х років”.

Це була найбільша відома порожнеча. Але в 2015 році команда виявила докази набагато більшої порожнечі, яка має вражаючі 1,8 мільярда світлових років у поперечнику. Вони розглядали сумнозвісну холодну пляму космічного мікрохвильового фонового випромінювання, вважаючи, що ця холодна пляма може відповідати масивній порожнечі.

Хоча вони виявили докази порожнечі, яка охоплює 1,91% діаметра спостережуваного Всесвіту, ця порожнеча все ще недостатньо велика, щоб пояснити таємничу холодну пляму КМВ. Щоб це зрозуміти, можливо, потрібно шукати інші пояснення.