Неймовірно рідкісний ембріон динозавра був знайдений всередині скам’янілого яйця, яке збирало пил більше десяти років у сховищі музею в Китаї. Зразок віком від 66 до 72 мільйонів років є одним із найповніших ембріонів динозаврів, які коли-небудь були знайдені. Він показує дивовижний зв’язок між динозаврами та сучасними птахами.

Повідомляється, що ембріон належить до групи пернатих беззубих тероподів, відомих як овірапторозаври. Невилуплена істота оцінюється приблизно в 27 сантиметрів у довжину, і знаменує собою перше відкриття ембріона динозавра, який демонструє позу, типову для сучасних ембріонів птахів. Незадовго до вилуплення сучасні птахи виконують серію маневрів, відомих як підтягування, які включають вигинання тіла та опускання голови під крило, однак еволюційне походження такої поведінки досі залишалося невідомим.

Ембріон овірапторозавра, відомий як Крихітка Інлян.
Автор зображення: Xing

Повідомляючи про своє відкриття, автори дослідження пояснюють, що їхній екземпляр на прізвисько Baby Yingliang був знайдений з головою «вентральною до тіла, ногами з обох боків, а спиною, закрученою вздовж тупого стовпа яйця». За їхніми словами, така поза «раніше не впізнавалася у непташиного динозавра, але нагадує ембріон сучасного птаха на пізній стадії».

Вважається, що підтягування відіграє життєво важливу роль у процесі висиджування птахів, і ті, хто не займе це положення, мають набагато менше шансів вижити після втечі з яйця. Те, що дитинча Yingliang, схоже, прийняло таку саму позу, свідчить про те, що це явище могло спочатку виникнути серед давніх предків сучасних птахів.

«Цей маленький допологовий динозавр виглядає так само, як пташеня, згорнуте в яйці, що є ще одним доказом того, що багато рис, характерних для сучасних птахів, вперше виникли у їхніх предків-динозаврів», — сказав у своїй заяві автор дослідження професор Стів Брусатт, реагуючи на це захоплююче відкриття.

ФОТО: LIDA XING/ISCIENCE

Екземпляр зберігається в Кам’яному музеї історії природи Yingliang. Baby Yingliang є одним з найповніших ембріонів динозаврів, які коли-небудь були знайдені, що дозволяє дослідникам побачити рідкісне дитинча теропода. Однак, оскільки це єдиний зразок у своєму роді, автори дослідження визнають, що на основі їхніх спостережень не можна зробити твердих висновків про природу ембріонів динозаврів і що потрібно буде вивчити більше таких скам’янілостей, перш ніж можна буде підтвердити будь-яку гіпотезу.

Тим не менш, вони прийшли до висновку, що «цей новий винятковий викопний ембріон натякає на те, що деякі ранні форми поведінки розвитку (підтягування), які часто вважаються винятково пташиними, можуть бути глибше вкорінені в лінії тероподів».