П’ятниця, 20 Вересня

Вчені Інститутів хімії та дослідження Сонячної системи Товариства імені Макса Планка визначили, що найбільш сприятливими для виникнення складного життя є системи із зірками, які мають низьку металічність. Про це повідомляється у статті, опублікованій у журналі Nature Communications.

Дослідники змоделювали атмосфери планет земного типу, чиї батьківські зірки мають температуру від 5300 до 6300 кельвінів. Метою було показати, чи властивості зірки впливають на здатність планети формувати озоновий шар, достатній для захисту потенційної біосфери від ультрафіолетового випромінювання. Виявилося, що незважаючи на те, що зірки з високою металевістю в цілому випромінюють менше ультрафіолету, поверхні їх планет більше піддаються впливу інтенсивнішого ультрафіолетового випромінювання, що руйнує озон.

Такий результат означає, що чим старшим стає Всесвіт і металевість зірок у ньому збільшується, тим рідше виникатимуть умови, сприятливі для еволюції. Таким чином, системи із зірками з низькою металевістю є більш підходящими цілями для пошуку позаземного життя.

Металевість — це показник співвідношення атомів водню та елементів важчих за гелій, які в астрофізиці відносять до «металів». Оскільки важкі елементи виробляються в результаті термоядерних реакціях у зірках, наднових та при злитті нейтронних зірок, у Всесвіті стає все більше важких елементів, які, у свою чергу, є будівельним матеріалом для зірок наступного покоління. Величина металевості дозволяє визначити, коли виникла зірка.