П’ятниця, 27 Вересня

Відомо, що Марс у минулому був значно іншим. На Червоній планеті текла вода, були великі запаси льоду та щільніша атмосфера. Хоча ці умови давно зникли, докази їх існування залишилися. Планетарні вчені провели детальний аналіз рельєфів Марса і виявили скам’янілі свідчення давнього ландшафту планети.

Ці рельєфи називають палеоформами. Рух дюн під дією вітру, робота льодовиків, течія річок і хвилі на озерах були помічені марсоходами і зафіксовані з орбіти. Проєкт, який тривав понад десятиліття, призвів до глобального огляду цих палеоформ, що свідчать про давній клімат Марса, який був сформований вітром або водою.

Дослідницька команда використала зображення з камери HiRISE на орбітальному апараті NASA Mars Reconnaissance Orbiter. Вони виявили палеодюни, які були вирізьблені вітром у марсіанському піску. Також вони знайшли флювіальні палеодюни, сформовані водою, і дюнні западини — палеодюни, настільки сильно еродовані, що від них залишилася лише неглибока депресія.

“Найпереконливішими і найбільш очевидними палеоформами були дюни”, зазначив провідний автор дослідження Метью Хойнацький з Інституту планетарних наук. “Багато з цих палеодюн практично не відрізняються від сучасних дюн, просто виглядають більш зруйнованими.”

Як же вітер і вода можуть “скам’яніти”? Вчені припускають, що вітер формує пісок, а коли він затихає, пісок повільно твердне, перетворюючись на камінь. Це може статися завдяки тому, що пісок заноситься лавою або попелом від стародавніх вулканічних вивержень. Флювіальні палеоформи виявити складніше, і вони зустрічаються переважно в контексті давніх мегаповеней, що стало несподіванкою.

“На Марсі є багато пересохлих річкових каналів, де могли утворитися флювіальні палеоформи, але здається, що їхній малий розмір і заповнення каналів не сприяли їхньому збереженню”, пояснив Хойнацький.

Більшість палеоформ утворилися близько 2 мільярдів років тому або в більш пізні часи. Деякі з них були поховані, і повільна ерозія знову відкрила їх, інші ж не були поховані взагалі. Ці форми знаходять по всій планеті, включаючи відомі регіони, такі як Валлес Марінеріс, Ноктіс Лабіринт і Плато Геллас.

“Хоча багато рельєфів на Марсі сьогодні є активними та мігрують, інші залишаються статичними та демонструють ознаки стабілізації, яка може врешті-решт привести до літифікації”, додав Хойнацький. “Розуміння цього процесу дозволить нам краще зрозуміти зміни кліматичних умов на Червоній планеті”.