П’ятниця, 20 Вересня

Вважається, що нещодавно виявлений динозавр у Юті жив у часи великих екологічних змін і стояв на межі періоду швидкого потепління на планеті Земля. Iani smithi датується приблизно 99 мільйонами років і жив на території сучасної Юти в середині крейдяного періоду.

Iani smithi є особливим відкриттям з кількох причин. Частковий скелет, який включав череп, хребет і кінцівки, а також щелепу та зуби, було знайдено в члені Мусентучіт, формування Седар-Маунтін, штат Юта, що є не лише першим відкриттям цього конкретного виду динозаврів, але й першим записом про нього. орнітопод пізньої крейди, виявлений у Північній Америці, і перший рабдодонтоморф пізньої крейди, знайдений у Північній Америці.

«Пошук Яні був смугою удачі. Ми знали, що щось подібне живе в цій екосистемі, оскільки окремі зуби були зібрані тут і там, але ми не очікували натрапити на такий гарний скелет, особливо з того часу в історії Землі. Наявність майже повного черепа було неоціненним для об’єднання історії», – йдеться в заяві Ліндсі Занно, доцента-дослідника Університету штату Північна Кароліна, голови відділу палеонтології в Музеї природничих наук Північної Кароліни та автора-кореспондента.

Незважаючи на те, що Яні був динозавром із потужною щелепою, насправді вважався травоїдним динозавром, який використовував цю сильну щелепу та зуби, щоб пережовувати волокнисті рослини та листя.

Провівши аналіз черепа, кістки щелепи та зубів, команда була здивована, дізнавшись, що їхнє нове відкриття насправді було рабдодонтоморфом, кладою динозаврів, які майже виключно зустрічаються в Європі та відомі за невеликою кількістю скам’янілостей в Австралії. Завдяки цьому новому відкриттю команда припустила, що п’ять клад динозаврів жили разом в екосистемах Північної Америки та були присутні в мінливому періоді між ранньо-пізньою крейдяним періодом.

«Ми відновили Яні як раннього рабдодонтоморфа, роду орнітопод, відомого майже виключно з Європи», — сказав Занно. «Якщо Яні стверджує, що є рабдодонтоморфом, це викликає багато цікавих питань».

Яні названо на честь римського бога Януса з двома обличчями, який, як вважають, символізує переходи. Ця ідея особливо доречна, враховуючи період часу, у якому, на думку команди, жив цей динозавр. У середині крейдяного періоду відбулося багато змін в екосистемах, спричинених збільшенням вуглекислого газу в атмосфері та підвищенням рівня моря. Зрештою це призвело до глобального стрибка температури, який отримав назву крейдяний термальний максимум. Менші масиви суші означали менше місця для життя динозаврів, і було настільки тепло, що на полюсах могли процвітати тропічні ліси.

Це відкрило шлях до кінця правління більших динозаврів, таких як гігантські завроподи, але ми почали спостерігати появу ранніх качкодзьобів, таких як Parasaurolophus і Edmontosaurus, раннім предком яких міг бути Яні.

«Цей динозавр стояв на урвищі, — сказав Занно, — здатний озирнутися на екосистеми Північної Америки в минулому, але досить близько, щоб побачити майбутнє, яке наближається, як швидкісний поїзд. Я думаю, що ми всі можемо з цим пов’язатися».

Стаття була вперше опублікована в PLOS One.