П’ятниця, 5 Липня

Чудовий скарб бронзової доби, виявлений в Іспанії понад 60 років тому, містить якийсь незвичайний метал, оскільки новий аналіз показує, що частини скарбів були зроблені з метеоритного заліза.

Скарб, відомий як «Скарби Віллени», виявлений археологами в 1963 році, включає в себе загалом 59 пляшок, чаш та ювелірних виробів, вишукано виготовлених із золота, срібла, бурштину та заліза.

Однак після виявлення скарбу в гравійному кар’єрі в провінції Аліканте дослідники помітили кілька цікавих деталей про деякі залізні предмети. Тоді вони описали предмети як виготовлені з «темного свинцевого металу. Він блищить у деяких місцях і покритий оксидом заліза, який здебільшого потріскався.

Нове дослідження, опубліковане в журналі Trabajos de Prehistoria, показало, що залізо, використане у двох артефактах, походить з метеориту, що впав на Землю близько 1 мільйона років тому.

Скарб Віллени має походити з пізньої бронзової доби.
Це означає, що ці артефакти, які містять позаземний матеріал, були виготовлені між 1400 і 1200 роками до нашої ери

Для нового дослідження дослідники протестували дві залізні деталі: браслет С-подібної форми та порожню сферу, увінчану золотим листом, який, можливо, колись прикрашав наверші меча. Обидва предмети були виготовлені між 1400 та 1200 роками до нашої ери.

“Зв’язок між золотом і залізом важливий, оскільки обидва елементи мають величезну символічну та соціальну цінність”, – розповів старший автор дослідження Ігнасіо Монтеро Руїс з Інституту історії Іспанії. «У даному випадку артефакти були, ймовірно, захованим скарбом, який міг належати цілій спільноті, а не одній людині. У той час на Піренейському півострові не було королівств».

Згідно з дослідженням, використовуючи мас-спектрометрію, метод, який вимірює відношення маси до заряду молекул, вони виміряли сліди залізо-нікелевого сплаву, які були порівняні з тим, що виявлено в метеоритному залізі.

Шматок метеорита, який впав на територію Великобританії

«З огляду на те, що склад артефактів дуже схожий, обидва об’єкта могли складатися з одного і того ж метеорита», — сказав Монтеро Руїс. «Технологія заліза зовсім відрізняється від металургії на основі міді та благородних металів (золота та срібла). Отже, люди, які почали працювати з метеоритним залізом, а потім і із земним залізом, мали впроваджувати інновації та розробляти нові технології».

Він додав, що «дивно» бачити, як культури впроваджують інновації за допомогою нових технологій, наголосивши, що «експериментування та цікавість були частиною цих суспільств минулого».

Хоча дослідники досі не впевнені у тому, хто виготовив ці предмети і звідки вони походять, вони знають, що, згідно з дослідженням, це перші та найстаріші предмети з метеоритного заліза, знайдені на Піренейському півострові.

Артефакти також дають нове уявлення про металургійну практику пізнього бронзового віку. Єдині відомі артефакти, що містять метеоритне залізо першого тисячоліття до нашої ери, включають наконечник стріли 900 року до н. е.