Ми вже обговорювали це раніше, але варто повторити: за науковими даними, жінки показують кращі результати як астронавти. Тепер свіжі наукові дані про вплив космічних подорожей на імунну систему лише підкріплюють цю теорію, вказуючи на те, що жінки можуть краще адаптуватися до стресів у космосі порівняно з чоловіками.

Дослідження було обмежене за розміром, і його результати є початковими. Однак, за словами авторів, воно свідчить про те, що “чоловіки мають схильність більше страждати під час космічних польотів у порівнянні з жінками майже за всіма типами клітинних і біомаркерів”.

У дослідженні зосереджено увагу на впливі унікальних умов космічних польотів, включаючи мікрогравітацію, розподіл рідин та вплив радіації, на імунні відповіді астронавтів. Особливу увагу приділили учасникам місії SpaceX Inspiration4 2021 року, яка стала першою повністю цивільною місією на орбіті.

Загалом, було виявлено “збереження та очевидні порушення у функціонуванні імунної системи”. Маркери, пов’язані з запаленням, старінням та м’язовим гомеостазом, змінилися після повернення з космосу, виявивши “сигнатуру космічного польоту” в генній експресії. Таким чином, космос може мати значний вплив на організм.

Цікаво, що було виявлено статеві відмінності у відповідях на космічний політ, що є малодослідженою областю.

“Статево-специфічні варіації у імунній відповіді часто зустрічаються в клінічних умовах, але мало досліджені, що робить це явище важливим для детального дослідження на рівні окремих клітин під час космічних польотів”, – зазначає команда. Вони дослідили імунні відповіді двох чоловіків та двох жінок з місії Inspiration4 і порівняли їх з даними 64 астронавтів NASA.

Виявлено, що чоловіки після космічних польотів мають вираженіші порушення в експресії генів та сповільнене відновлення до нормального рівня цих показників. Відмінності були також помічені в експресії білків, таких як IL-6, IL-8 та фібриноген, що відіграють ключову роль у боротьбі з інфекціями, запаленнями та згортанням крові, залежно від статі після космічних польотів.

«Отримані дані свідчать про те, що регуляція генів та імунна відповідь на космічний політ у чоловіків виявляються більш чутливими», — зазначають дослідники.

Точні причини такої різниці залишаються невизначеними, однак старший автор дослідження, професор Крістофер Мейсон, припускає, що це може бути пов’язано з адаптацією жіночого організму до вагітності. «Здатність адаптуватися до значних змін у фізіології та динаміці рідин може допомагати впоратися з вагітністю та керувати стресом від космічного польоту на фізіологічному рівні», — сказав він в інтерв’ю для Guardian.

Незалежно від причин, результати дослідження мають значні наслідки для майбутніх космічних місій, що може призвести до появи гендерного розриву у космосі, адже лише 11 відсотків астронавтів у світі — це жінки.

«Необхідні подальші дослідження для підтвердження цих тенденцій, але такі висновки можуть впливати на час відновлення та вибір екіпажу (зокрема, більшу кількість жінок) для далеких місій на орбіті та в глибокому космосі», — підсумовують дослідники.

Результати дослідження були опубліковані у виданні Nature Communications.