Чотири гігантські підводні відкладення – або «мегапласти» – виявлені в західній частині басейну Марсілі недалеко від Італії, свідчать про серію супервивержень, що тривають близько 50 000 років, що дозволяє припустити, що ще одне може бути на підході. Дослідження опубліковано в журналі Geology.

Команда з Університету штату Огайо США та Інституту морських наук (CSIC) в Іспанії виявила мегапласти за допомогою акустичних вибіркових досліджень. Потім взяли зразки керна з морського дна, щоб вивчити його ближче.

Хоча цей район відомий своєю довготривалою вулканічною активністю, дослідники вважають, що саме ці відкладення залишилися на півночі внаслідок супервиверження кампанського ігнімбриту (CI), супервиверження, яке змінило клімат та екосистеми нашої планети.

«Це частина Італії, Флегрейські поля, де знаходиться гора Везувій, і це досі дуже вулканічно активна територія, тому вона є відомою небезпекою і постійно контролюється», — каже геофізик Дерек Сойєр з Університету штату Огайо.

«Проводячи подібні морські геолого-геофізичні дослідження, ми працюємо над тим, щоб допомогти зрозуміти минулі події вивержень, щоб допомогти у створенні стійких спільнот, які мають якнайбільшу кількість інформації, щоб уникнути переміщення».

Дослідники виявили, що три мегапласти складаються з шарів вулканокластичного піску і бруду, що чергуються, а четвертий демонструє свідчення більш щільного вулканокластичного потоку сміття, і все це відповідає ідеї про те, що їх викликало супервиверження.

Відкриття цих мегапластів дає геологам багато корисної інформації про вплив попередніх великих вулканічних подій і те, що може статися далі. Наприклад, більш інтенсивні виверження, що викликають щільніший потік матеріалу, надають більш негайний і короткостроковий вплив на навколишнє середовище.

В останні роки експерти стали більш стурбовані тим, що сплячі вулкани в цьому районі, у тому числі великий підводний вулкан Марсілі, розташований приблизно за 175 кілометрів на південь від Неаполя, можуть повернутися до життя, ґрунтуючись на свідченнях підземної магми.

«Ми маємо бути обережними щодо цих прогнозів, але щоб бути готовими до них, необхідні додаткові дослідження», — каже Сойєр.

Судячи з вимірювань мегалодів, дослідники вважають, що вони створюються кожні 10 000-15 000 років. Однак не кожна вулканічна подія утворює мегашар.

У 2002 році виверження середземноморського вулкана Стромболі викликало цунамі, що утворило шар матеріалу завтовшки лише 10 сантиметрів. Незрозуміло, що може призвести до утворення мегашарів завтовшки десятки метрів.

Хоча підводна гора Марсілі значною мірою затоплена Середземним морем, сучасне виверження означатиме значну небезпеку з боку цунамі та низки побічних екологічних наслідків. Чим краще ми до цього підготовлені, тим краще.

“Мегапласти є важливими компонентами глибоководних басейнів і вважаються результатом великих катастрофічних подій” , – говорить Сойєр. «Таким чином, їх вивчення може стати важливим архівом інформації про те, як ці події вплинули на Землю».

Раніше ми писали, що NASA опублікувало знімки “черепа”, що утворився на дні вулкана в Сахарі.