П’ятниця, 20 Вересня

У кінці вересня 2024 року Земля тимчасово отримає ще одного супутника. Астероїд під назвою 2024 PT5, діаметром близько 10 метрів, наблизиться до нашої планети і буде захоплений її гравітаційним полем. Ця рідкісна подія відбудеться з 29 вересня по 25 листопада 2024 року, під час якої на орбіті Землі короткий час буде два супутники: звичайний Місяць і тимчасовий “міні-місяць” 2024 PT5.

Відкриття та орбітальні дослідження

Астероїд був виявлений 7 серпня 2024 року, і незабаром після цього два астрономи з Мадридського університету Комплутенсе, Карлос де ла Фуенте Маркос та Рауль де ла Фуенте Маркос, почали вивчати його орбіту. Вони дійшли висновку, що цей невеликий космічний об’єкт на певний час буде захоплений гравітаційним полем Землі, але його візит буде недовгим — всього 56,6 днів. Після цього астероїд покине орбіту Землі та продовжить свій шлях навколо Сонця.

Чи є це звичайним явищем?

Хоча подібні події не є частими, вони вже траплялися раніше. Наприклад, астероїд 2022 NX1 тимчасово став міні-місяцем Землі ще у 1981 році. Цей астероїд повернувся у 2022 році, знову на деякий час ставши супутником нашої планети, і, за прогнозами вчених, він зробить черговий візит у 2051 році. Такі астероїди, як правило, мають орбіти, близькі до Землі, і можуть періодично потрапляти в її гравітаційну пастку.

Астероїд 2024 PT5, за попередніми прогнозами, теж буде відвідувати Землю не один раз. Його наступне наближення очікується вже у січні 2025 року, після чого він знову залишить орбіту Землі. У 2055 році астероїд також повернеться, імовірно, знову ставши тимчасовим супутником.

Характеристика та походження астероїда

За дослідженнями, 2024 PT5 є природним космічним об’єктом, імовірно, належить до класу так званих астероїдів Арджуна. Це особлива група навколоземних об’єктів, орбіти яких дуже схожі на орбіту Землі. Вони названі на честь Арджуни — героя стародавньої індійської епопеї Махабхарата. На відміну від штучного космічного сміття, яке іноді приймають за міні-місяці, астероїд 2024 PT5 є природним об’єктом, що робить його вивчення ще цікавішим для астрономів.

Чи можна буде побачити міні-місяць?

На жаль, більшість людей не зможуть побачити 2024 PT5 неозброєним оком або навіть за допомогою аматорських телескопів. Згідно з даними з бази NASA JPL Small-Body Database, астероїд має абсолютну зоряну величину 27,6, що робить його дуже тьмяним і майже невидимим для більшості стандартних телескопів. Однак професійні обсерваторії зможуть стежити за цим об’єктом і вивчати його траєкторію.

Важливість таких відкриттів

Подібні міні-місяці дають можливість вченим детальніше вивчати навколоземні об’єкти та їхні орбіти. Це також може допомогти в майбутніх космічних дослідженнях і прогнозах щодо потенційних загроз зі сторони астероїдів. Такі тимчасові супутники можуть слугувати моделями для відстеження поведінки небесних тіл в умовах взаємодії з гравітацією Землі та інших планет.