П’ятниця, 20 Вересня

Протока Дейвіса, яка є тектонічною межею між Канадою та Гренландією, з’єднує море Лабрадор із затокою Баффіна. Близько 33-61 мільйонів років тому, у палеогені, тектонічні рухи створили унікальну область — товстий фрагмент континентальної кори посеред океану. Цей фрагмент, нині відомий як протомікроконтинент протоки Дейвіса, знаходиться поблизу західного узбережжя Гренландії.

Нещодавні дослідження допомогли реконструювати тектонічні рухи плит за останні 30 мільйонів років, що пояснюють формування цього мікроконтиненту. Вчені виявили, що розлом між Канадою та Гренландією розпочався приблизно 118 мільйонів років тому у нижньому крейдяному періоді. Близько 61 мільйонів років тому розпочалося розширення морського дна в морі Лабрадор і затоці Баффіна, що стало важливим етапом для утворення протомікроконтиненту між 49 і 58 мільйонами років тому.

Близько 33 мільйонів років тому процес розширення океану зупинився через зіткнення Гренландії з островом Елсмір. Після цього Гренландія стала частиною Північно-Американської плити.

Результати цього дослідження можуть значно допомогти у вивченні інших мікроконтинентів по всьому світу. Наприклад, мікроконтинент Ян-Майєн, розташований на північному сході Ісландії, східно-тасманське піднесення на південний схід від Тасманії та пагорб Гульден-Драак на шельфі західної Австралії.

Це відкриття відкриває нові горизонти у розумінні тектонічних процесів та їх впливу на формування континентальних структур. Тепер вчені мають більше даних для дослідження складних взаємодій між тектонічними плитами та їх роллю у формуванні нашої планети.