Вівторок, 9 Липня

Чи може доля восьми мільярдів людей, що нині живуть на Землі, залежати від стійкості всього 1280 людських предків, які майже вимерли 900 000 років тому?

Це питання стало предметом нещодавнього дослідження, в рамках якого, з використанням генетичного моделювання, було виявлено, що наші стародавні предки перебували на межі вимирання протягом близько 120 000 років.

Проте вчені, які пов’язані з цим дослідженням, критикують це твердження. Один із них передав агентству AFP, що у спільноті популяційних генетиків існує “майже одностайна” думка про недостатню переконливість цієї гіпотези.

Безперечним залишається факт, що давні предки людини могли опинитися на межі зникнення у певний момент через явище, відоме як “вузьке місце” у популяції.

Проте експерти висловили сумніви щодо точності цього дослідження з огляду на надзвичайно складне завдання оцінки змін у чисельності населення, яке виникло так давно. Вони також наголосили, що аналогічні методи дослідження раніше не виявили такого масового демографічного спаду.

Складність вилучення ДНК із нечисленних скам’янілостей людських предків, датованих більш ніж кількома сотнями тисяч років тому, є однією з причин, що ускладнюють вивчення цього періоду.

Однак завдяки прогресу в секвенуванні геному сучасних людей, вчені тепер здатні аналізувати генетичні мутації в сучасних популяціях і, використовуючи комп’ютерну модель, намагаються робити висновки про те, як змінювалися населені пункти навіть у давні часи.

У новому дослідженні, опублікованому в науковому журналі Science на початку поточного місяця, проводився аналіз геномів більш ніж 3150 людей.

Група дослідників з Китаю розробила математичну модель для оцінки чисельності населення, яка дозволила стверджувати, що популяція предків сучасної людини значно скоротилася, залишивши всього близько 1280 осіб приблизно 930 000 років тому.

За останнім дослідженням, опублікованим у науковому журналі Science, близько 98,7 відсотка людських предків було втрачено в період “вузького місця”, – повідомив співавтор дослідження, Хайпен Лі, який працює в Шанхайському інституті харчування та здоров’я при Китайській академії наук.

Він висловив думку, що “практично всі наші предки були на межі вимирання і змушені були співпрацювати, щоби вижити”. Цей висновок підкріплює припущення про “вузьке місце” в еволюції людини, яка, за даними дослідження, тривала до 813 000 років тому. Вважається, що цей період, можливо, був викликаний глобальним похолоданням.

Потім, як припускають вчені, відбувся демографічний бум, можливо, зумовлений зміною клімату та оволодінням вогнем.

Інбридинг під час цього “вузького місця” міг пояснити низьку генетичну різноманітність у людини в порівнянні з іншими видами. Важливо відзначити, що зменшення чисельності населення також могло сприяти відділенню неандертальців, денісівців та сучасних людей, які, ймовірно, розділилися від загального предка приблизно в той же час, як стверджує це дослідження.

Це також допоможе пояснити, чому було виявлено так мало скам’янілостей, що належать людським предкам того періоду.

Однак археологи зауважують, що незважаючи на затвердження дослідження, у різних частинах світу, таких як Кенія, Ефіопія, Європа та Китай, були виявлені скам’янілості, що датуються тим часом. Це може свідчити про те, що наші предки були більш поширеними, ніж малося на увазі уявлення про “вузьке місце”.

Ніколас Ештон із Британського музею, у коментарі для журналу Science, вказав на те, що “гіпотеза про глобальну катастрофу не відповідає археологічним даним і скам’янілості людських предків.”

У відповідь на це автори дослідження зазначили, що групи гомінідів, які населяли Євразію та Східну Азію, на той час, можливо, не відіграли значної ролі в процесі становлення сучасних людей. Вони додали, що “давня невелика популяція є предком всього сучасного людства і залишила сліди в нашій ДНК.”

Стефан Шиффельс, голова групи популяційної генетики в німецькому Інституті еволюційної антропології Макса Планка, висловив крайній скептицизм з приводу того, що дослідники врахували статистичну невизначеність, пов’язану з таким видом аналізу.

Він підкреслив, що використання геномного аналізу сучасних людей для отримання такої точної цифри, як 1280, для наших стародавніх предків, на його думку, вкрай малоймовірне. Він також зазначив, що у таких дослідженнях зазвичай є широкий діапазон оцінок, і тому така вузька кількість викликає сумніви.

Професор Лі, у відповідь на це, стверджує, що їхня оцінка варіюється всього на 30 особин, перебуваючи в діапазоні від 1270 до 1300.

Шиффельс також підкреслив, що дані, використані в дослідженні, існують уже багато років, і що попередні методи, які використовують ці дані для визначення розмірів стародавніх популяцій, ніколи не виявляли явищ, близьких до масового зникнення.

Автори дослідження використовували модель, що базується на деяких попередніх моделях, щоб спробувати відтворити період вузького місця, цього разу фокусуючись на зниженні чисельності населення.

Проте дослідження викликало сумніви серед експертів. Понтус Скоглунд з британського Інституту Френсіса Крика заявив, що результати дослідження могли б бути переконливішими, якби моделювання відразу виявило “вузьке місце”.

Ейлвін Скаллі, дослідник еволюційної генетики людини з Кембриджського університету, наголосив, що у співтоваристві популяційних генетиків сформувалася одностайна думка, що результати статті непереконливі. Він також зазначив, що сучасні геномні дані можуть бути недостатньо потужними для того, щоб зробити остаточні висновки про події, які сталися так давно.

Таким чином, питання, наскільки близько наші предки були до зникнення, залишається відкритим, і багато експертів схиляються до того, що ми, можливо, ніколи не зможемо точно відповісти на нього.