П’ятниця, 20 Вересня

Науковий світ знову здивований: шимпанзе, як виявилося, здатні не лише артикулювати звуки, а й вимовляти слова, подібні до людських. Це відкриття, зроблене міжнародною командою вчених, кидає виклик усталеним уявленням про мовні здібності людиноподібних мавп.

Дослідники проаналізували старі відеозаписи, на яких шимпанзе Джонні та Рената вимовляють звуки, схожі на слово “мама”. За допомогою спеціальної “бібліотеки” записів, що включала також мову людей з хворобою Паркінсона, вчені провели експеримент, у якому учасники мали розшифрувати почуті звуки.

Результати виявилися вражаючими: більшість учасників розпізнали у звуках шимпанзе слово “мама” або його варіації. Дослідники також відзначили, що артикуляція та контроль звуків у мавп нагадують людську мову.

Деякі вчені вважали, що у шимпанзе не вистачало ланцюга мозку, щоб поєднати керування щелепою та голосовою коробкою таким чином, щоб видавати звуки мови

Це відкриття суперечить класичним дослідженням, які стверджували, що людиноподібні мавпи не здатні до артикуляції та поєднання звуків у склади. Автори нового дослідження вважають, що результати попередніх експериментів були спотворені стресовими умовами, в яких перебували мавпи, та порушенням етичних норм.

Аналіз старих відеозаписів підтвердив, що шимпанзе здатні вимовляти слова, подібні до тих, які, ймовірно, були першими в людській мові. Слово “мама” вважається одним з таких слів, оскільки для його вимови потрібні лише губи.

Це дослідження відкриває нові горизонти у вивченні мовних здібностей тварин та еволюції людської мови. Воно також підкреслює важливість дотримання етичних норм при проведенні експериментів з тваринами, оскільки стрес та неприродні умови можуть спотворювати результати та приховувати їхні справжні здібності.