Неділя, 7 Липня

Масивний, ніколи раніше не бачений зауропод бродив на території сучасної Іспанії приблизно 122 мільйони років тому, як показали нові скам’янілості. Незвичайна форма його кісток свідчить про те, що нещодавно описаний «титан» був досить примітивним, що може допомогти вченим краще зрозуміти еволюцію цих гігантських довгошиїх динозаврів.

Нещодавно ідентифікований вид, названий Garumbatitan morellensis, був знайдений під час розкопок на місці скам’янілостей Сант-Антоні-де-ла-Веспа поблизу міста Морелла між 2005 і 2008 роками. Дослідники виявили останки щонайменше трьох особин на місці, включаючи масивні хребці, довгу ногу кісток і два майже повних набори кісток стопи, що є надзвичайно рідкісною знахідкою для зауроподів. Скам’янілості датуються раннім крейдовим періодом (від 145 до 66 мільйонів років тому).

Дослідники описали G. morellensis у новому дослідженні, опублікованому в Zoological Journal of the Linnean Society.

Дослідник сидить біля масивних кісток
G. morellensis .(Автор зображення: GBE-UNED)

Зауроподи, включаючи диплодока та брахіозавра, є чотириногими травоїдними динозаврами з подовженими шиями та хвостами, які можуть досягати колосальних розмірів. G. morellensis належить до підгрупи зауроподів, відомих як титанозаври, які були наймасовішими зауроподами.

Грунтуючись на наявних кістках, дослідники не можуть точно сказати, якого розміру може бути G. morellensis. Але одна з особин «вирізняється своїми великими розмірами, з хребцями понад один метр завширшки, і стегновою кісткою, яка може досягати двох метрів у довжину». Про це повідомив провідний автор дослідження Педро Мочо, палеонтолог з Університет Лісабона в Португалії.

Судячи з розміру цих кісток, G. morellensis, ймовірно, був принаймні середнього розміру для титанозаврів, які часто виростали приблизно до розміру баскетбольного майданчика.

Дослідники розкопують скам’янілості на місці Сант-Антоні-де-ла-Веспа.(Автор зображення: GBE-UNED)

Найбільшими названими титанозаврами — і найбільшими динозаврами — є Argentinosaurus huinculensis і Patagotitan mayorum. Вчені сперечаються, який вид був найважчим, але обидва, ймовірно, важили щонайменше 70 тонн. Однак у 2021 році дослідники виявили в Аргентині останки нового безіменного виду титанозавра, який потенційно міг бути більшим за Argentinosaurus huinculensis і Patagotitan mayorum.

Хоча титанозаври були найважчими зауроподами, вони не були найдовшими. Ця назва, ймовірно, належить невідомому виду зауроподів на прізвисько «Суперзавр», який досягав 39 метрів у довжину.

“Форма його ніг і кісток стопи свідчить про те, що G. morellensis був одним із найпримітивніших зауроподів у підгрупі Somphospondyli, до якої входять титанозаври, а також деякі інші, більш витягнуті зауроподи, такі як брахіозавр”, – пишуть дослідники.

“Скам’янілості сомфоспондиланів зустрічаються на кожному сучасному континенті, але досі було незрозуміло, звідки саме вони походять. Відкриття цього примітивного сомфоспонділана в Іспанії натякає на те, що Європа могла бути місцем, де вони вперше кочували”, – сказали дослідники. Однак для підтвердження цього потрібні додаткові докази.

Команда дослідників також вважає, що Сант-Антоні-де-ла-Веспа, а також інші місця на Піренейському півострові можуть бути ключем до вивчення еволюції зауроподів. У 2022 році вчені виявили останки величезного непізнаного зауропода в Португалії, який є претендентом на звання найбільшого відомого в Європі скам’янілого динозавра.