Вчені з Університету Мюнстера (Німеччина) зробили важливе відкриття, розшифрувавши механізм дії α-латротоксину – одного з найнебезпечніших компонентів отрути павука “Чорна вдова”. Цей токсин вражає нервову систему хребетних, включаючи людей, і може мати фатальні наслідки.

Як працює α-латротоксин?

α-латротоксин зв’язується зі специфічними рецепторами на синапсах – місцях контакту між нервовими клітинами. Це призводить до неконтрольованого надходження іонів кальцію в клітини, що спричиняє вивільнення нейромедіаторів і викликає сильні м’язові скорочення та спазми.

α-латротоксин Чорної вдови вражає нервову систему хребетних, включаючи людей, і може мати фатальні наслідки

Нове дослідження розкриває деталі

паЗа допомогою кріоелектронної мікроскопії (кріо-ЕМ) і комп’ютерного моделювання вчені змогли детально вивчити структуру α-латротоксину і зрозуміти, як він взаємодіє з клітинною мембраною.

“Шприц” для кальцію

Виявилося, що токсин утворює в мембрані невелику пору, яка функціонує як кальцієвий канал. Через цей канал іони кальцію надходять в клітину, спричиняючи її дисфункцію.

Коли α-латротоксин зв’язується з рецептором пресинаптичної мембрани сигнальної клітини, він зазнає трансформації: частина молекули утворює ніжку, яка пронизує клітинну мембрану («мембранна вставка», праворуч). Як особливість ця ніжка утворює невелику пору в мембрані, яка діє як кальцієвий канал. Моделювання МД показало, що іони кальцію (іони Ca2+) потрапляють у клітину через бічні селективні ворота безпосередньо над порою. Авторство: Університет Мюнстера – група Gatsogiannis

Унікальний механізм

“Токсин дуже складним чином імітує функцію кальцієвих каналів пресинаптичної мембрани”, – пояснює професор Христос Гацогіанніс, один з авторів дослідження. “Тому він з усіх боків відрізняється від усіх раніше відомих токсинів”.

Потенційні застосування

Розшифровка механізму дії α-латротоксину відкриває захоплюючі перспективи для його застосування в медицині та біотехнологіях. Вчені вбачають в ньому потенціал для створення ефективніших протиотрут від укусів “Чорної вдови”, розробки інноваційних ліків для боротьби з паралічем шляхом відновлення нервової провідності, а також створення нових біопестицидів для захисту врожаю від шкідників.

Це дослідження є важливим кроком у розумінні дії отрути “Чорної вдови” і відкриває нові перспективи для розробки ефективних методів лікування та застосування латротоксинів в медицині та біотехнологіях.