Щоб визначити внесок Північноатлантичної магматичної провінції у зміну клімату палеоцен-еоценового теплового максимуму, вчені проаналізували відкладення, що зберігаються на острові Фур (Данія).

Палеоцен-еоценовий тепловий максимум – це період глобального потепління, який стався приблизно 56 млн. років тому і тривав приблизно 200 000 років. Тоді на Землі спостерігалося підвищення глобальної температури поверхні приблизно на 5 °C.

Реконструкція континенту та плити на території Північноатлантичної магматичної провінції 56 млн. років тому. На карті виділено області вулканізму та поширення потоків лави на морському дні.
Фото: Jones

Вчені висунули кілька гіпотез щодо цього короткочасного потепління. Серед них — дестабілізація гідратів метану (подібні до льоду тверді речовини метану і води) через орбітальний вплив (зміни сонячної радіації, що надходить, через зміну нахилу земної осі та її орбіти) і підняття суші, що викликає вивітрювання морських порід.

Однак нове дослідження показало, що вулканічна активність у Північній Атлантиці призвела до викиду в атмосферу значної кількості парникових газів. Активність припала на період з 63 до 54 млн. років тому, але пік вулканізму припав на 56-54 млн. років тому. Збільшення викидів вуглецю узгоджується з помітним сплеском легшого вуглецю (12C), зареєстрованим у форамініферах. Це раковини викопних мікроорганізмів, що жили на той час в океанах.

Нове дослідження показало, що вулканічна активність у Північній Атлантиці призвела до викиду в атмосферу значної кількості парникових газів

Легкий вуглець посилює парниковий ефект, уловлюючи і поглинаючи тепло, що випромінюється земною поверхнею, викликаючи позитивний зворотний зв’язок температур, що постійно підвищуються.

Раніше ми писали, що ґрунт навколо супервулкана Кампі Флегрей піднявся на висоту 6-поверхового будинку перед тим, як “вибухнути”.

Вулканізм, про який йдеться, охоплює велику Північноатлантичну магматичну провінцію, розташовану між Гренландією, на північ від Великобританії та на захід від Норвегії. Загальний обсяг магми, вважається, становив  1 000 000 км 3 , що відповідає вуглецевому резервуару 35 000 гігатонн.

Результати дослідження опубліковані в журналі Climate of the Past.